A nátrium fizikai jellemzői:
A nátrium egy puha, könnyű, késsel is vágható fém. Ezüstfehér színű és mivel nagyon reakcióképes elem, ezért csak vegyületeiben találjuk meg. Az elemi nátrium a vízzel heves reakcióba lép és hidrogént fejleszt, ami maró nátrium-hidroxiddá alakul át. A csillagok gyakori alkotóeleme a nátrium. Katalizátorként, észterek előállításához, a szappangyártásban, világítástechnikában, erőművekben, belső égésű motorokban használjuk.

Nátrium.

A nátrium élettani jelentősége:
Az emberi testben körülbelül 80-100 gramm nátrium található. Nagyobbrészt oldott állapotban fedezhető fel, csak kisebb részét tárolják csontjaink, kötőszöveteink. A nátrium igen fontos szerepet kap az ozmotikus nyomás fenntartásában, amit a kálium segítségével biztosít. Nyáron ugyan a napi mennyiség többszörösét elveszítjük izzadással, nátrium-klorid (vagyis só) formájában, ilyenkor fontos szerepe van a megfelelő mértékű pótlásának. Sajnos azonban ételeinket túlsózzuk, túlfűszerezzük, ezáltal túlterheljük ezt a csodálatos, maga nemében egyegyülálló szervezetünket. A következményeket talán már mindenki kitalálta: ezek a magas vérnyomás és a keringési megbetegedések. A napi szükséglet 5 gramm körül van, ami nyáron lehet kicsivel több, a folyadékveszteség miatt. Célszerű már gyermekkorban kerülni a túl sok nátrium bevitelét, hogy felnőttkorra ne alakulhassanak ki ezek a betegségek. A nátrium szerepét még az idegrendszeri ingerület átvitelénél, az izomműködés során és a sav-bázis egyensúly fenntartásánál érdemes megemlíteni.

Nátriumhiányos állapot:
Álatalában az ellenkezője szokott előfordulni, de lehetséges, hogy kevesebb nátriumot fogyasztunk, mint amire szükségünk van. Nyáron kell különösen odafigyelnünk, amikor az izzadsággal együtt a szervezet jelentékeny mennyiségű sót is veszít. Ezt bizony pótolni kell, mert könnyen felborul szervezetünk folyadék háztartása. Ilyenkor megbomlik a pozitív és negatív ionok közötti egyensúly, amiért a nátrium a felelős. Ennek a tüneteit gyengeségérzés, hányinger, apátia,szédülés, alacsony vérnyomás kíséri.

Túlzott nátriumfogyasztás:
Inkább a túlzott nátriumfogyasztás jellemző, az emberek átlag 15 gramm sót (nátrium-klorid) fogyasztanak el, a napi ajánlott 5 gramm helyett. A túlzott nátrium bevitel következménye a magas vérnyomás, a szervezet visszatartja a vizet. Ezáltal ödémák alakulnak ki, és az ételben lévő többi fűszer izét is elnyomhatjuk a túlzott sózással. Sok élelmiszerünk tartalmazhat sót, ezekre külön oda kellene figyelni, pl sós kifli, sós mogyoró, sós pálcika stb. A túlzott sófogyasztást csak tovább rontja, ha káliumban szegény az étrendünk. Az egészséges kálium és nátriumfogyasztás mennyisége körülbelül ugyanannyi kellene, hogy legyen. Ha szeretnénk elkerülni a szív- és érrendszeri megbetegedéseket, ami azért nem egyik napról a másikra, hanem folyamatosan alakul ki, akkor csökkentsük a nátriumfogyasztást, kevésbé sózzuk meg az ételeinket.

Sportolók nátriumigénye:
Sportolók esetében több a nátrium szükséglet, mivel a fizikai izommunka során jelentős mennyiségű sót izzadnak ki a bőrükre, ezt pedig pótolni kell. Pontos adatokat nem könnyű mondani, mert ez a végzett sport, edzés, intenzitás, igénybevétel függvényeképpen változik. Sőt, egyénenként is lehetkülönböző, ugye mindenki érti, nem egyformán izzadunk. Van aki kevésbé, van aki jobban. Viszonyításképpen csak az erősportolóknál 6-8 gramm, állóképességet igénylő sportoknál 8-10 gramm naponta, terheléstől függően.

Felvetődhet a kérdés, miért is használjuk?
Szerintem elég csak egyszer kihagyni az ételből és mindenki rájön, bizony só nélkül nincs íze a levesnek, húsnak, főzeléknek, bárminek. Nyugodt szívvel használjuk, csak a mennyiségére kell odafigyelni. Ez igaz a többi fűszerre, ételízesítőre. Amennyiben túl sokat használunk ezekből, azzal nemcsak egészségtelenül élünk, hanem elnyomjuk egymás ízeit. Később már egyre többet és többet fogunk beleszórni borsból, sóból, stb., hogy ugyanazt a hatást elérjük. Közben észre sem vesszük, mert az íz mit sem változik, csak a szervezetünket terheljük le feleslegesen. Különösen a vacsorától óvok mindenkit, hogy nehéz, fűszereset egyen, mert a nyugodt és pihentető alvást addig nem tudja elkezdeni, amíg a szervezete feldolgoz és méregteleníti ezt a sok salakot.

Néhány nyersanyag nátriumtartalma 100 grammra:
Alma 2 mg
Burgonya 3 mg
Paradicsom 5 mg
Rizs 6 mg
Banán 22 mg
Teljes búza 30 mg
Zabpehely 30 mg
Színhúsok kb. 30-130 mg
Csirkemell 50 mg
Sovány sertéshús 85 mg
Lóhús 110 mg
Graham-kenyér 686 mg
Fehér kenyér 700 mg
Ementáli sajt 800 mg
Trappista sajt 970 mg
Kenőmájas 1100 mg
Félbarna kenyér 1200 mg
Óvári sajt 1330 mg