Látványos fogyás érhető el a zöld teával!

A Távol-Keleten régi tradíció a zöld tea fogyasztása, amely az egészségre kifejtett pozitív hatása miatt a nyugati világban, így hazánkban is egyre kedveltebb frissítőként szolgál. Több kutatás szerint a zöld tea egyik egészségvédő hatása az elhízás megelőzésében nyilvánul meg.

Csökkenti a vérzsírszintet és a testzsírt
Orosz kutatók patkányokon vizsgálták a zöld teában található antioxidáns anyagoknak, az ún. katekineknek a zsíranyagcserére, valamint a nagymértékű elhízásra gyakorolt hatását. A kutatás során a kísérleti patkányok egy csoportja hét héten keresztül magas energiatartalmú étrendet kapott, míg a másikaknak négy hétig a magas energiájú diéta mellett az antioxidáns katekint is adták. A kutatás megállapította, hogy a zöld teában található katekinek jótékonyan befolyásolták a vér össz, valamint a “rossz” LDL koleszterinszintjét. Ezen kívül pozitív hatással voltak a vérben előforduló egyik zsírfajta, a triglicerid szintjére, és a patkányok testében található zsírszövet mennyiségét is csökkentették az antioxidáns katekinek.

Rendszeres mozgás mellett még jobb a hatás
Egy másik, Japánban zajlott kísérletben azt vizsgálták, hogyan hat a zöld tea fogyasztása és a rendszeres fizikai aktivitás az elhízás kialakulására. A kísérletben azonos testtömegű és életkorú egereken vizsgálták, hogyan változik a testsúly attól függően, milyen zsírtartalmú diétán élnek, mennyit mozognak, és étrendjükben szerepele zöldtea kivonat. A tizenöt hétig tartó kísérlet után a kutatók azt állapították meg, hogy a magas zsírtartalmú étrend esetén a zöldteakivonat 47 %kal, míg a rendszeres fizikai aktivitás 24 %kal csökkentette a testtömeg növekedését, míg a kettő együttes alkalmazása 89 %os redukciót eredményezett – teahát a zöld tea rendszeres fizikai aktivitás esetén nagymértékben stimulálta a zsír lebontást, a leghatásosabbnak pedig a kettő kombinálása bizonyult.

Zöld tea koffeinnel kombinálva
A zöld tea más anyagokkal kombinált hatásaival eddig nem igen foglalkoztak a kutatók, ám egy holland vizsgálat során erre nemrég sor került. Hollandiában 76 olyan túlsúlyos személy fogyókúra utáni testtömeg megtartásának mértékét vizsgálták, akik a zöld teát koffeinnel együtt alkalmazták. A személyek négy héten keresztül nagyon alacsony energiatartalmú étrendet kaptak, majd 3 hónapig az elért testtömeg megtartását célzó diétát fogyasztották, kiegészítve a zöldtea koffein keverékkel. A kontrollcsoportnál nem alkalmazták a mixtúrát, csak a testsúly megtartásra szolgáló étrendet. A kutatók vizsgálták a testtömeg, a testtömeg indexés a testzsír változást valamint a rendszeres koffeinfogyasztást.

A magasabb koffeintartalmú italokat fogyasztók esetében a testtömeg, a testzsír és a csípő mértékének csökkenése nagyobb értéku volt, mint a kevesebb koffeint fogyasztók körében. Azoknál, akik kevesebb koffeint fogyasztottak, a 3 hónapos testtömeg megtartó periódus alatt a zöld tea hatására tovább csökkent a testsúly, a csípő mérete és a testzsír mennyisége, valamint gyorsabb volt az energiafelhasználás, mint azoknál, akik nem kaptak zöld teakoffein keveréket. A koffein kapcsán érdemes megemlíteni, hogy ez az anyag élénkítő hatással rendelkezik, ezért csak a mértékletes fogyasztása javasolt. A vizsgálat megerősíti azokat a korábbi feltételezéseket, miszerint a zöld tea meggyorsítja a zsírok lebontását, és ezáltal fontos szerepet játszik az elhízás kezelésében.