Zalaegerszeg (kgy)
– Egyre gyakrabban halljuk, táplálkozási szokásainkkal kapcsolatban, hogy sok tartósítószert, műanyagot viszünk be szervezetünkbe. Ezek kártékony hatását előszeretettel emlegetik, mégsem változott jelentősen étkezési kultúránk.

Dér Anikó, a zalaegerszegi Egészségügyi Főiskola wellness tanácsadó tudományos munkatársa úgy véli, a kiegyensúlyozott táplálkozás nem képzelhető el rendszeres zöldség- és gyümölcsfogyasztás nélkül, ezért élettani szempontból az lenne ideális, ha a naponta elfogyasztott zöldség és gyümölcs megközelítené a fél kilogrammot.

Ez C-, A-vitamin és ásványianyag-bevitel szempontjából lenne hasznos. A száraztermésű, héjas gyümölcsök főleg a bennük lévő magas E-vitamin miatt fontosak.

– Az E-vitamin antioxidáns – mondta szakértőnk -, azaz meggátolja a szervezetben lejátszódó szabadgyökös folyamatok káros hatásának kifejlődését. Gyakran emlegetik a flavonoidot, amiről már több ízben is hallhattuk, hogy immunrendszer – erősítő anyag, de kevésbé ismerjük valódi mibenlétét. Dér Anikó tájékoztatott erről is.

– A flavonoid, a gyümölcs természetes színezéke – fejtette ki. Magas falvonoid-tartalmú gyümölcsök például az alma, az eper, a körte, a meggy, a sárgabarack, a szeder és a szilva. Ebből is látszik, hogy legcélszerűbb mindig az idénynek megfelelő, adott égövön megtermő gyümölcsöket fogyasztani. Az érés során és érett állapotban éri el ugyanis a maximumot a gyümölcsök és zöldségek vitamin tartalma. A távoli országokból importált gyümölcsöket gyakran zölden szedik le a szállíthatóság érdekében, és különböző technológiák révén érik el az utólagos beérést. Ezek az eljárások viszont mindenképp a vitamintartalom rovására mennek.

Ilyenkor nyáron külön örülünk az idénygyümölcsök sokaságának, mivel gyümölcskúráink hozzájárulhatnak fürdőruhás versenysúlyunk visszanyeréséhez. Dér Anikó ezt a gyorsan felszívódó cukrok (glükóz, fruktóz) pozitív hatásainak tulajdonította, amik a víztartalmukból adódóan üdítő, szomjoltó hatásúak, zsírpárnáinkat viszont nem növelik. Még a fontos fogyókúrás tényezők közé sorolta az élelmi rostokat (emészthetetlen összetett szénhidrátok, például a pektin, a cellulóz, a hemicellulóz), amik segítik gyomor- és bélrendszerünk működését, csökkentik az éhségérzetet, megkötik az emésztés során keletkező és a bélben található káros bomlástermékeket. A gyümölcsszezon másik velejárója a termés télire való bespájzolása. Bár frissen biztos jobban érvényesülnek a kedvező hatások, tanácsadónk javaslata a későbbi vitaminbevitelre a kíméletes hőkezelés.

– Mélyhűtéssel a kényes gyümölcsök jó része is tartósítható – mondta a téli időszakban ez garantálja a megfelelő gyümölcsfogyasztás lehetőségét.
Forrás: Zalai Hírlap, Kiss Gyöngyvér 2008.07.04