Búza
A búza a legfontosabb és egyben leggyakrabban használt gabonaféle. Az a búzaliszt, mely a magfehérjét és a liszttestet hasznosítja, minőség szempontjából fontos anyagokat veszít el. Ezért egészségesebb az a liszt melyet az egész búzaszemből őrölnek. Ezek a teljes kiőrlésűek, melyek tartalmazzák a búzaszem külső rétegeit(korpa) és a csírát. A csíra ásványi anyagokban gazdag E, A vitamin tartalma jelentős. A búzakorpa serkenti a bélműködést és székrekedés esetén hatása kitűnő Az egész búzaszemből pehely magas rosttartalma ellenére könnyen emészthető, rendszeres fogyasztása növeli a szervezet ellenállóképességét.

A hazánkban kapható búzalisztek jelölése
Típus     Megnevezés
BL-55     finomliszt
BL-80     fehér kenyérliszt
BL-112     félfehér kenyérliszt
BFF-55     rétesliszt
GL-200     Graham liszt
AD     étkezési búzadara


A rozs
Második legfontossab gabonanövényünk, színe a legsötétebb. Kenyérsütéshez használják elsősorban, gazdag B-vitaminban és jelentős a kálcium és magnézium tartalma is. Rendszeres fogyasztása csökkenti a székrekedés kialakulását. A rostdús rozspehely növeli a szervezet ellenállóképességét, és növeli a fizikai erőnlétet. A rozsliszt alacsony sikértartalma miatt, érdemes finomliszttel keverni.

A hazánkban kapható rozslisztek jelölése
Típus     Megnevezés
RL-60     Fehér rozsliszt
RL-90     Világos rozsliszt
RL-125     Sötét rozsliszt
RL-190     Teljes kiőrlésű rozsliszt


A kukorica
A kukorica a spanyol és portugál tengerészek közvetítése során került Európába. A kukorica Amerika déli részén alapvető élelmiszer. Magasabb hőmérsékletre és sok napsütésre van szüksége, mint a búzának, ezért Európa déli részén termesztik. Nagyon fontos gabonafajtánk a búza mellett, habár fehérjében viszonylag szegény, de jelentős a vas és E-vitamin tartalma. Lisztérzékenyek is fogyaszthatják. A kenyérsütésnél fontos sikér hiányzik belőle, ezért búzaliszttel keverve használjuk kenyér érsütéshez.

A zab
A zabot évszázadokon keresztül termesztették Észak-Európában, de főleg csak állati takarmányként.Az utóbbi években fedezték fel, hogy igen értékes tápanyag, magas fehérje és E-vitamin tartalom jellemzi. Ásványi anyagokban is gazdag. Rendszeres fogyasztása csökkenti koleszterin szintet és serkenti a bélműködést. Kimagasló tápértékű zabból készült pehely és a liszt,mely a tápanyag-összetétele alapján az egyik legnagyobb biológiai értékű A zabkorpa rostanyagokban rendkívül gazdag.

Az árpa
A legősibb gabonafajtánk a búza mellett. Európa-szerte évszázadokon keresztül termesztették és használták kenyér készítésére. Lisztteste gazdag ásványi anyagokban, különösen magas a kálium, kálcium, foszfor, és kovasav tartalma. Jelentős a B1,B6,E-vitamin tartalma. Rendszeres fogyasztása javítja a bélműködést és csökkenti a vérkoleszterin szintet.

A köles
Aprószemű, de értékes gabonanövény. Jelentős az ásványi anyag tartalma. A népi gyógyászok szerint késlelteti az öregedést, javítja a vérszegénységet, szépíti a bőrt. Rendszeres fogyasztása fokozza az immunrendszer működését.

A hajdina (pohánka)
Hosszú ideig feledésbe merült, de az utóbi időben a reformkonyha újra felfedezte. Könnyen emészthető és szervezetünknek fontos ásványi anyagokat és vitaminokat tartalmaz. Lecitin tartalma sem elhanyagolható. Magas rutintartalmánál fogva erősíti a kötőszöveteket, védi a szív- és érrendszert.