Előnyös tulajdonságai, szépsége és ízletessége miatt a cseresznyét már az ókorban az istenek ételének tartották. Cseresznyemagokat a kőkorszakból származó leletekben is találtak. E sokoldalú gyümölcs minden része gyógyszer a szó szoros értelmében: a húsa, a magva, a szára egyaránt.

Legfontosabb hatóanyaga az ANTOCIÁN (egy növényi festék), amely a legújabb kutatások szerint serkenti a kötőszövet újraképződését, elősegíti a fehérjéből alkotott kollagénrostok összekapcsolódását, enyhíti az izületi gyulladásban szenvedők problémáit és hatékony antioxidáns. Sok A-, B– ÉS C-VITAMINt, valamint FOLSAVat tartalmaz, ezért erősíti az immunrendszert, és segít megőrizni a szellemi frissességet. További értékes tápanyaga a KALCIUM, ami nélkülözhetetlen a csontok és fogak anyagcseréjében, a VAS, ami vérszegénység esetén hatásos, és a KÁLIUM, ami jeleskedik a sejtanyagcserében. A cseresznyében igen sok a MELATONIN. Kutatások szerint a szívrohamot szenvedett embereknek alacsony a melatoninszintjük, tehát feltételezhető, hogy segít a szívroham megelőzésében. A melatonin antioxidáns hatású, és az immunrendszer számára is fontos anyag. A cseresznye gazdag BIOFLAVONOIDOKBAN, melyek semlegesítik a sejtkárosító szabadgyököket, és elbontják a kötőszövetet károsító enzimeket – ez utóbbiak a bőr petyhüdtségét és öregedését gyorsítják. E nagy tisztító és vízhajtó hatású gyümölcs segít elszállítani a vérben lévő nem kívánatos anyagokat, növeli az energiaszintet, lúgosítja a szervezetet, segít a savbázis egyensúlyának helyreállításában, de a makacs székrekedésben is jótékony hatású. Maga a cseresznye szára nyálkaoldó, vizelethajtó és fogyasztó teakeverékek fontos alkotórésze. A cseresznyét karcsúsító gyümölcsnek is hívjuk, mivel már a bélben képes semlegesíteni a zsírokat, így azok nem tudnak bejutni a vérbe.  Magas FEHÉRJE-, ZSÍR- és SZÉNHIDRÁT tartalma miatt önálló étkezésre is ajánlott több napon át, más tápanyagok mellőzésével. Fogyáshoz, bőrfiatalításhoz nincs ideálisabb módszer, mint cseresznye cseresznyével. Energiatartalma csak 500 kalória kilónként.
A cseresznyét éretten kell leszedni, mivel sok gyümölccsel ellentétben, nem érik tovább szüret után. Közvetlen fogyasztás előtt mossuk csak meg, addig pedig tároljuk hűtőben.
Forrás: Megjelent az Élet és tudomány 2008. júliusi számában. Írta: Marosi Kinga