Bár a piacokon már ritkábban találkozhatunk vele, a legtöbb házi kertben  nyár végéig érik a málna, amely a fekete ribizli után a népi gyógyászat egyik legtöbbre értékelt gyümölcse. De érdemes a levelét is szedni, jótékony hatású cukorbetegek, szív- és érrendszeri panaszokban és erős menstruációs görcsöktől szenvedők számára is.

A málna nem tartozik az olcsó gyümölcsök közé, de érdemes bőségesen fogyasztani, amíg terem. Bár tény, hogy macerás gyümölcs: már a szüretelése sem könnyű, hiszen fáradságos és kényelmetlen a szúrós ágak között úgy szedni a szemeket, hogy ne sérüljenek meg, féléretten pedig nem lehet leszedni, mert – sok gyümölcstől eltérően – leszedve már nem érik tovább. Ráadásul a leszedett gyümölcs gyorsan romlik, és törékeny is. De megéri a fáradságot, a népi gyógyászat ugyanis a fekete ribizli mellett a málnát és levelét gyógygyümölcsként, illetve gyógynövényként tartja számon.

Cukorbetegeknek is ajánlott

A málnának magas a víz- és a rosttartalma, energiatartalma viszont csupán 30 kcal/100g. Szénhidrát-tartalma, mely főleg gyümölcscukorból (fruktózból) áll, alacsony, 5,4g/100 g, ezért jól beilleszthető a cukorbetegek és fogyókúrázók étrendjébe is. Tisztító gyümölcsnapot tartóknak érdemes legalább egy étkezésre málnát fogyasztani.

Sokféle és kiemelkedő mennyiségű vitamin van benne. A legjellemzőbbek a C-vitamin, a niacin, a pantoténsav, a folsav, a karotin, valamint az E- és az A-vitamin. Az ásványi anyagok közül kiemelhető kalcium-, kálium-, magnézium-, cink- és vastartalma.

A málnalét láz csillapítására és a magas vérnyomás csökkentésére is ajánlják

Alacsony szénhidrát- és magas rosttartalma segíthet a vércukorszint karbantartásában, a székrekedés megelőzésében, kezelésében, és a magas vérnyomás csökkentésében, valamint előnyösen hat a szív munkájára és a keringésre. Antioxidáns- és flavonoid-tartalma révén csökkenti a káros szabadgyökök elszaporodását.

A málnalének a népi gyógyászatban lázcsillapító és a meghűlést enyhítő hatást tulajdonítanak. A középkorban a málnaszirupot immunerősítőként, valamint hányinger, hányás ellen használták. Aki emésztési panaszok miatt nem fogyaszthatja a gyümölcs apró magjait, szitán áttört levével próbálkozzon, előnyös hatásai így is érvényesülnek.

A málnalevéltea a várandósság elején és végén is segít

A málna júniustól augusztusig szedett leveleit a népi gyógyászat gyógynövényként tartja számon. A szárított levelekből készített tea a gyümölcshöz hasonló előnyős tulajdonságokkal rendelkezik: jó hatású lehet cukorbetegségben, székrekedéskor és érbetegségekre. Ajánlják izzasztásra, meghűléses és húgyúti panaszok enyhítésére. Külsőleg borogatásként alkalmazható. Segíthet a menstruációs fájdalmak enyhítésében is.

A természetgyógyászok a terhesség első hónapjaiban a reggeli rosszullétek enyhítésére napi egy csésze málnalevél teát ajánlanak, a terhesség utolsó heteiben pedig két csészényit a kismedence tájékán lévő izomzat ellazítására, amely révén megkönnyíti a szülést. Senki ne vesse be azonban ezt a “fegyvert” szülész-nőgyógyászával történő egyeztetés nélkül. Teakészítéskor egy evőkanálnyi szárított levelet 35-40 percig kell forralni 2,5 dl vízben, majd leszűrni. Melegen és langyosan fogyasztható.

A tápanyagtartalomra vonatkozó adatok forrása: Rodler Imre Kalória- és tápanyagtáblázat; Medicina Könyvkiadó Zrt. Budapest, 2008

Fogyasszuk és fagyasszuk!

Együnk minél több málnát frissen, nyersen, de készíthetünk belőle gyümölcsjoghurtot, szörpöt, dzsemet, zselét, és felhasználhatjuk gyümölcstortához is. Bár hőhatásnak kitéve veszít vízben oldódó vitamintartalmából, de aromáját megtartja. Akik a málna apró magvait nem fogyaszthatják, kipréselt levéből készíthetnek vizes vagy tejes turmixot.

A málna a tárolást nem igazán bírja, de gyorsfagyasztásra a bogyósok közül az egyik legalkalmasabb. Első lépésben tálcára téve tegyük a fagyasztóba, és amikor a szemek már keményre fagytak, tasakokba adagolhatjuk, így a téli hónapokban is friss csemegéhez juthatunk.
Forrás: Origo.hu