Az egészség megőrzésében és a szervezet egyensúlyának megtartásában fontos szerepe van a bélflórának. Tévhitek a bélflórával kapcsolatban.

A szájnyílás és a végbél is a külvilág felé nyitott, ennek megfelelően a szervezet szinte legkomolyabb védekezőrendszerét találjuk az emésztőtraktus falában. Feladata a testidegen, veszélyes anyagok, mikroorganizmusok távoltartása úgy, hogy a tápanyagok megfelelő felszívódásá ne szenvedjen zavart.

A bélflóra számokban

• gyomor: kevesebb mint 103/ml,
• vékonybél: jejunum 103-104/ml, ileum 105-106/ml (bacteroides, bifidobacteroides, fusobact., clostridiumok)
• vastagbél: 1011-1012/ml (eddigiek+ enterococcus, peptococcus, enterobacteriaceae)

A bélflóra összetétele

Az egészség megőrzésében és a szervezet egyensúlyának megtartásában fontos szerepe van a bélflórának. A bél lumene a méhen belüli élet során még steril, majd a születést követően kezd benépesülni, elsősorban bifido- és lactobacillusokkal illetve az anya bőrén fellelhető mikróbákkal.

Nagyon fontos időszak ez, hiszen ekkor tanulja meg a szervezet védekezőrendszere az ártalmatlan és a kórokozó közötti különbségtételt is (ennek zavara későbbiekben allergiás megbetegedésekhez, krónikus gyulladásos bélbetegséghez vezethet).

Az anyatejes táplálkozás bővítését követően a bélflóra is változik, kezd egyre inkább a felnőttkori összetételhez hasonlítani. Az emberi bélflórát 300-500 különböző baktériumfaj alkotja, számuk az emberi sejtek tízszerese. A széklet száraz súlyának 40-60 százalékát is ezen baktériumok adják.

A normál bélflóra funkciói

A normál bélflóra főbb funkciói: az idegen kórokozókkal szembeni védelem, az immunrendszer állandó készenléti szinten tartása, a nyálkahártyát alkotó sejtek osztódásának, fejlődésének szabályozása, a maradék tápanyagok megemésztése, rövid szénláncú zsírsavak termelése (ez a bélhámsejtek elsődleges tápanyaga).

A normális bélflóra megbomlását és kórokozók elszaporodását okozhatják

• antibiotikum kezelés
• egyoldalú, helytelen táplálkozás (túl sok energia,finomított szénhidrát és zsír bevitele, kevés zöldség és folyadék fogyasztása)
• környezetszennyezés során a szervezetbe került méreganyagok (táplálékkel bejutó tartósítószerek, a termelés során használt növényvédőszerek)
• fertőzések (baktériumok, vírusok okozta gyomor-bélhurut)
• a gyomor-bél motilitás zavarai (székrekedés, vaktasakok képződése)

Ekkor különböző emésztési zavarok, puffadás, hasmenés, hasfájás jelentkezhet, irritábilis bél szindróma (IBS) is kialakulhat. Romlik a szervezet ellenállóképessége, a sérült bélfalon keresztül a méreganyagok is könnyebben átjuthatnak.

Hogyan előzzük meg a gyomorproblémákat?

A gyomor-béltraktus és a bélflóra egészségének megőrzése érdekében javasolt a gyakori, rendszeres nyugodt kis étkezés, a megfelelő energiabevitel, a finomított szénhidrátok, vörös húsok és zsírok kerülése, a zöldség- és gyümölcsfogyasztás fokozása, kellő mennyiségű rost- és folyadékbevitel.

Emellett fontos tényező a bélmozgásokat serknető testmozgás is, melynek a stresszfeldolgozásban is szerepe van.

Antibiotikumot csak indokolt esetben használjunk, és a kezelést követően pre- és probiotikumokkal segítsük a normál bélflóra mielőbbi regenerálódását.

Probiotikumok

Probiotikumnak nevezzük azokat a baktériumok, gombákat, melyek szájon keresztül bejutva, élve elérik a vastagbelet, majd ott megtapadva (colonisatio) a gazdaszervezet számára hasznos funkciót töltenek be. Másként megfogalmazva olyan élő microbialis táplálék-kiegészítők, melyek a bélflóra egyensúlyának pozitív irányú megváltoztatásával a szervezet állapotát javítják.

Candida és tisztítókúra

Napjaink egyik felkapott témája a candidiasis. A Candida albicans – bár nem igazán hasznos, de természetes – alkotója a normális bélflórának, így tenyésztés során való kimutatása nem jelent feltétlen betegséget.

Azonban a bélflóra sérülésekor a gomba elszaporodhat, tüneteket, panaszokat okozva. A probléma megoldása nem a candida kiirtása lehet, hanem a normális bélflóra helyreállítása a fenitekben részletezett módon.

Gyakori kérdés a különböző béltisztító kúrák, bélmosások hatékonysága, hatásossága. Már őseink is tudták, hogy az időszakosan tartott böjt és a székletrendezés, hashajtás segít az egészség megőrzésében.

Napjainkban ez fokozott hangsúlyt kap, mivel lényegesen több méreganyag kerül a szervezetünkbe (légszennyezés, tartósítószerek, növényvédelem, stb.), a fenitekben részletezett módon illetve a stressz is állandó része életünknek.

Ezért bármelyik módszert is választjuk, mindenképp használunk szervezetünknek.

Ha nem kívánunk külső segítséget igénybevenni, hasonló hatást érhetünk el hetente beiktatott zöldség-gyümölcs napokkal, illetve kúraszerű hashajtással.
Forrás: WEBBeteg – Dr. Plósz János belgyógyász, gasztroenterológus – 2011.10.15 15:41.