Hirdetés


Moksha Cseppek

Moksha Cseppek

Természetes fogyás lemodások nélkül.

 

3 Testőr kapszula

Fogyjon a 3 testőr kapszulával

 

Hidrogén ital


Hidrogén ital a Flavin7-től.

Névnap

Ma 2014. december 22., hétfő, Zénó napja van. Holnap Viktória napja lesz.

www.vitaminbank.hu

Ha tetszik az oldal, kérlek helyezd el oldalad forrásában az alábbi kódot. Természetesen nem kötelező. Így fog kinézni: Vitamin

Belépés



Vaj

Vaj és vajkészítmények
A vaj az egyik legrégebben ismert tejtermékünk, mely a tej zsírját tartalmazza. Régi szakácskönyvekben mint sokoldalúan felhasználható, a jólétet jelképező nyersanyagot említik. Az utóbbi 20-30 évben azonban megítélése nem volt kedvező, felelőssé tették a vér koleszterinszintjének emelkedéséért, és ezért gyakran száműzték még az egészséges emberek étrendjéből is, mint nemkívánatos élelmiszert. Ennek köszönhetően a vajfogyasztás Magyarországon (3 kg/fő/év) nem éri el az európai átlagot, pedig természetes volta, élvezeti értéke, és értékes összetevői miatt mértékkel fogyasztva javasolható, és étrendünket színesíti. Sokféle módon felhasználható sütésre, főzésre és közvetlenül fogyasztva kenőzsiradékként, vagy friss és szárított fűszernövényekkel, tojással, szardíniával ízesítve. Valamennyi ételünknek kellemes ízt és vonzó illatot kölcsönöz. Viszonylag alacsony hőmérsékleten túlhevül (megég), ezért bő zsírban sütésre nem alkalmas.

A VAJ ÉS VAJKÉSZÍTMÉNYEK VÁLASZTÉKA
A vaj zsírtartalma alapján lehet teavaj, vagy minőségi márkázott vaj, ami legalább 80% zsírtartalmú, valamint szendvicsvaj 70% zsírtartalommal. A választékot bővítő vajkrémek zsírtartalma általában nem éri el a 40%-ot. Natúr és ízesített (pl. magyaros, zelleres, márványsajtos, téliszalámis, póréhagymás stb.) készítmények színesítik a kínálatot. A vaj általában több-kevesebb sót tartalmaz, de ma már kapható sótlan változata is.

A VAJ TÁPLÁLKOZÁS-ÉLETTANI ÉRTÉKELÉSE

A vaj magas energiaértékű készítmény, ami közel 80%-os zsírtartalmának köszönhető. Kóros soványság, műtét, vagy betegség utáni lábadozás, és krónikus veseelégtelenség esetén hozzájárul a tápláltsági állapot javításához. Egy zsiradék minőségét a telítettsége és a zsírsavak hossza határozza meg. A tejzsír (az állati eredetű zsiradékokhoz hasonlóan) főleg telített, kisebb mértékben egyszeresen telítetlen, és legkisebb mennyiségben többszörösen telítetlen zsírsavakat (főleg linolsavat) tartalmaz. A vaj telített zsírsavtartalma miatt koleszterinszint-emelő hatású lehet, ezért szív- és keringési megbetegedésben, és cukorbetegségben szenvedők számára inkább az alacsony zsírtartalmú vajkrémek javasolhatók, alkalmanként legfeljebb 10 g- nyi mennyiségben, és nem mindennapi fogyasztásra. Ezt az is indokolja, hogy a vajban transzzsírsavak is találhatók, amelyek a többszörösen telítetlen zsírsavak kevéssé egészséges formái, a telített zsírsavakhoz hasonlóan emelik a koleszterinszintet.

A vaj, mint minden állati eredetű zsiradék koleszterint is tartalmaz. Azonban tudni kell, hogy az egészségmegőrző táplálkozás ajánlata szerint napi 300 mg táplálékkal elfogyasztott koleszterinmennyiség javasolható, ehhez képest a napi 10 g vaj csak 23 mg koleszterinterhelést jelent, így nem indokolt az étrendből kihagyni. Ezt megerősíti, hogy a tejzsírban foszfolipidek (lecitin, kefalin) is találhatók, melyek emulgeáló hatásukkal a koleszterint oldatban tartják, segítik a vér egyenletes zsírszállítását, és csökkentik annak lehetőségét, hogy a koleszterin az érfalra rakódjon. Csupán a szélsőségesen nagy mennyiségű és túl gyakori vajfogyasztástól kell óvakodni. A vaj a zsírsavak hosszúsága szerint rövid szénláncú (4 szénatom számú), és közepes (6-10 szénatom számú) hosszúságú (MCT) zsírsavakat is tartalmaz, összesen kb. 15%- nyi mennyiségben. Rövid szénláncú zsírsavai miatt alacsony olvadáspontú, könnyen emészthető zsiradék, ezért gyomor- és nyombélfekélyes betegeknek javasolható. A közepes hosszúságú (MCT) zsírsavak jellemzője, hogy emésztőnedv hiányában, vagy azok csökkent mennyisége, valamint felszívódási zavarok esetén is hasznosul. E tulajdonsága miatt krónikus hasnyálmirigy- és májgyulladás, valamint gyulladásos bélbetegségben szenvedőknek és időseknek is ajánlható. Egyes irodalmi adatok szerint a fent említett zsírsavaknak növekedést elősegítő hatásuk van, ezért növésben lévő gyermekek, fiatalok számára is ajánlott, értékes élelmiszer. A vaj fontos vitaminforrás, melyben a zsírban oldódó vitaminok közül különösen az A- és D-vitamin, valamint kisebb mennyiségben az E-vitamin is megtalálható. Az A-vitamin alapvetően a jó látáshoz, és a bőr épségéhez szükséges, emellett hat a szabadgyök-képzés ellen. A D-vitamin segíti a kalciumfelvételt, és így a csontok és fogak épségéhez elengedhetetlen. A vaj e két fent említett vitamintartalma a nyári és őszi hónapokban magasabb, mint egyéb időszakokban. Az E-vitamin az avasodást gátolja, s szintén hat a szabadgyök-képződés ellen.

Fontos megemlíteni, hogy a vaj fogyasztása tejfehérje-allergia esetén tilos, mert nem tudják tökéletesen megtisztítani a tej fehérjefrakciójától, s nyomokban tartalmazhatja azt. Tejcukor-érzékenység esetén viszont ajánlható, panaszt nem okoz. A vajat hűtőben a csomagoláson jelzett ideig lehet eltartani, de fagyasztva akár fél évig is tárolható.

Felhasznált irodalom:
1. Dr. Szakály Sándor: Tejgazdaságtan, Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet, Pécs, 1991
2. Dr. Bíró Gy. - Dr. Lindner K.: Tápanyagtáblázat, Medicina Könyvkiadó Rt., Budapest, 1995
3. Gyógyító ételek, ártalmas ételek, Reader's Digest Válogatás, Budapest, 1998.
Veresné Bálint Márta

Vaj vagy margarin?
Régebben a margarint még nem ismerték, akkor más lehetősége nem volt az embereknek, hogy ezt az íz-élményt mással pótolja. Mai modern, felgyorsult világunkban, amikor már nincs időnk kivenni a vajat a hűtőszekrényből és megvárni míg egy kicsit megpuhul, inkább választjuk a margarint, melynek ugyanolyan íze van, mint a vajnak, csak növényi alapú.

Vaj?
A legrégebben ismert tejtermék a vaj, régen a jólétet jelképezte. Az utóbbi három évtizedben azonban összefüggésbe hozták a vér koleszterinszintjének emelkedésével, így jelentősen csökkent a fogyasztása. Pedig ez a táplálék jelentősen javítja a tápláltsági állapotot, így műtét, betegség, kóros soványság vagy veseelégtelenség javítására kiváló. A vaj 10 grammonként csak 23 mg koleszterint tartalmaz, így ez a mennyiség következmények nélkül fogyasztható. Mikrobiológiailag igen értékes étel, de nagyon érzékeny. Hűtőszekrényben legfeljebb három napig tartható el, ezután tönkremegy. A vaj vitamintartalma a tehén táplálkozásától függ. Ezért tápértéke nyáron és télen különböző. Színét is a tejet adó állat étrendje határozza meg, nyáron sötétebb, míg a téli hónapokban világosabb a vaj. Ez a tejből készült termék köpüléssel otthon is előállítható, de erre napjainkban már nincs szükség, hiszen a vajféléknek igen nagy választéka található meg az üzletekben. Készítenek csökkentett zsír- és sótartalmú változatokat is. A vaj sokfélekeppen felhasználható, sütésre, főzésre és kenőzsiradékként egyaránt. Kiváló vajkrémeket és töltelékeket készíthetünk belőle, süteményekhez édesítve, sültekhez különféle fűszerekkel ízesítve. A friss vaj fagyasztószekrényben fél évig eltartható.

Margarin?
Felgyorsult életünkben már szinte az ételektől is elvárjuk, hogy minél gyorsabban elkészüljenek. Így sokunk számára igen kényelmes, hogy a hűtőből kivett margarin azonnal a kenyérre kenhető. Ez a növényi eredetű vajutánzat a vajjal azonos élvezeti értékű. Normál változatuknak a zsírtartalma is azonos, azonban a margarin koleszterint egyáltalán nem tartalmaz. A margarint ipari úton, így teljesen steril körülmények között állítják elő. Jó kenhetőségét az olvadáspont pontos szabályozásával érik el. Ez a növényi eredetű zsiradékoknak és lágy olajoknak köszönhető. Külön nyári és téli margarint készítenek, más-más olvadásponttal. Készülnek alacsony kalóriatartalmú változatok is. További előnye, hogy vitamintartalma növelhető, attól függően, hogy milyen tápanyagokat tesznek hozzá. Minőségét, összetevőit és állagát szigorú szabályok szerint és rendszeresen ellenőrzik. Hűtőben hosszú ideig eltartható. No de mégis melyik az egészségesebb? Azoknak, akiknek magas a koleszterinszintjük, érdemes inkább a margarint választaniuk. Azt azonban ne felejtsük el, hogy a vaj az a változat, ami természetes. Márpedig a természetes általában egészségesebb is, mint az iparilag előállított változatok.
Baracsi Nikolett

 

Celeb fogyás....

Peller Mariann fogyása
Peller Mariann fogyása


 Gombos Edina fogyása!

Jáksó László fogyása
Jáksó László fogyása!

Pataki Zita fogyása 
Pataki Zita fogyása

Ábel Anita fogyása

Ábel Anita fogyása

Támogass minket

 






G.G. AdminVitaminGoogle PageRank
Copyright © - Minden jog fenntartva. VitaminBank.hu 2007 - 2014. Artemisinin – Egynyári üröm kivonat