Hirdetés


Moksha Cseppek

Moksha Cseppek

Természetes fogyás lemodások nélkül.

 

3 Testőr kapszula

Fogyjon a 3 testőr kapszulával

 

Hidrogén ital


Hidrogén ital a Flavin7-től.

Névnap

Ma 2017. június 28., szerda, Levente és Irén napja van. Holnap Péter és Pál napja lesz.

www.vitaminbank.hu

Ha tetszik az oldal, kérlek helyezd el oldalad forrásában az alábbi kódot. Természetesen nem kötelező. Így fog kinézni: Vitamin

Belépés



Címlap Testmozgás Kerékpározás
Kerékpározás

Biciklizés a gyógytornász tanácsai alapján

A biciklizés sokak szerint az egyik legkiválóbb sport és szabadidős tevékenység. Az amatőr szintű kerékpározás során - egyéb sportokhoz képest - az ember kevésbé van kitéve a túlzott megerőltetés veszélyének. Hogyan vigyázhatunk testünkre, főleg ízületeinkre? A gyógytornász tanácsai.

Az izmokról

Ősszel sokan indulnak hosszabb-rövidebb hétvégi kerékpártúrákra. A kerékpárutak a legtöbbször gyönyörű, lelket is gyógyító zöld környezetben kanyarognak, így az itt eltöltött idő nemcsak mozgászervrendszerünkre, hanem idegrendszerünkre is pozitív, nyugtató hatást gyakorol.

 

Biciklizés közben testünk akkor működik a legjobb hatásfokkal, ha az erőkifejtés és az annak során "elégetett" oxigén mennyiség egyensúlyban van. Ha túl nagy az iram, kifullad az ember, és az izmokban salakanyagok halmozódnak fel (pl. tejsav), ami izomlázat vagy görcsöt okozhat.

 

Biciklizés során leginkább az alsó végtagot dolgoztatjuk meg. Főként a combizomzatra, a farizmokra és a lábszárizmokra hatunk. Az, hogy melyiket hogyan terheljük, függ a terepviszonyoktól, a kerékpár típusától és beállításaitól, és persze attól, hogy milyen intenzitással tekerünk. A comb elülső és hátsó izmai egymással összhangban dolgoznak, így hajtják a pedált. A láb kinyújtásakor a pedál lenyomását a combfeszítő izmok végzik. Ezután a combhajlítók húzódnak össze, ezzel felemelik a lábat és - amennyiben a láb rögzítve van a pedálhoz speciális klipsszel, illetve kerékpáros pedál és cipő használatakor - a pedált is felfelé húzzuk. Emelkedőn fölfelé haladva a farizmok, sík terepen a combizmok dolgoznak erőteljesebben. Elöltekerős biciklin (ahol szinte hanyattfekszik az ember) szintén a farizmok munkája nagyobb.

 

Ha kiemelkedünk a nyeregből, a combizmainkra hárul nagyobb munka. Ha a nyereg túl magas, az elülső (combfeszítő) izom túlságosan megnyúlik, ha alacsonyabb a kelleténél (lásd a bicikliző serdülőket) a hátulsó combizmoknak kell túl erősen összehúzódniuk. Mindkét eset túlterhelést okozhat.

 

Kisebb mértékben ugyan, de kerékpározás során a felsőtest izmai is igénybe vannak véve, a kormányzás, feszítés és a test tartása során. A karizomzatot leginkább terepbiciklizésnél vesszük igénybe, amikor bizonyos mozdulatoknál a test súlypontját előrehelyezzük: ekkor néhány pillanatig a karokra helyeződik a test súlya.

 

Az ízületekről

Ha a gerinccsigolyákat nézzük, mindenképpen előnyösebbek azok a biciklik (az úgynevezett túrakerékpár), amelyeken egyenesen, "kihúzott" gerinccel tudunk ülni. A hegyi és országúti kerékpározásnál más a helyzet, ezeknél egészen más szempontok szerint vannak a beállítások. Visszatérve a hobbikerékpározásra, a túl mély, üléstől távol eső kormánytól "görnyedünk". Ez pedig derék és hátproblémákat okozhat (vagy súlyosbíthatja a már meglévőket). Ráadásul a domború tartásból adódóan a fejünket jobban meg kell emelni, ezáltal a vállöv izmait és a nyakunkat is nagyobb igénybevételnek tesszük ki. Szakemberek éppen ezért ajánlják a kormány megemelését, vagy ún. "szarv" felhelyezését a kormányra, ha az túl alacsonyan van. Amikor a szarvra helyezzük a karunkat, laza marad a hát, a hasfal, a kar és a kéz. A kormány alsó végét fogva mindennek az ellenkezője az igaz, de hegymenetben így könnyebb pedálozni.

 

Nem árt azt sem figyelembe venni, hogy az egyenes háttal való tekerés kitágítja a mellkast, így könnyíti a légzést, stabilizálja a szívverés ritmusát. Jó, ha a kormányszarv legalább olyan széles, mint a vállunk. A nagyobb szélesség is elősegíti a könnyebb légzést.

 

Ha a már fent említett "emelt" kormányunk van, vállunk és csuklónk nincs túlságosan nagy igénybevételnek kitéve. Legjobb, ha nincs kinyújtva a kar - a behajlított könyök segít a rázkódások tompításában. Leginkább hegyi-kerékpározásnál fontos a teleszkóp, amely egyéb funkcióin túl tompítja a csuklóra, vállra áttevődő rezgéseket, ütéseket.

 

Külön a térdízületről

A térdünkkel legyünk óvatosak. A tekerés ugyan segíti a térdízület üregében található folyadékkal (ízületi nedv) az ízület "kenését", de a helytelen biciklizéssel rengeteg problémát okozhatunk.

 

Fontos az ülés magassága. Legjobb, ha a nyerget olyan magasra helyezzük, hogy amikor ráülünk, a térd a pedál legalsó pozíciójában éppen egy picit be legyen hajlítva. Ha túl alacsonyan van az ülés, az a térdízületet, de főképp a térdkalács porcfelszínét terheli fokozottan. Érdekes adat, hogy percenként 80-as pedálfordulatnál a térd óránként 4800-szor hajlik be és nyúlik ki. Túlerőltetést okozhat, ha a térd kikerül a függőleges síkból (főleg kifele szokták helytelenül fordítani a térdet), vagy ha a pedál elcsavarja a lábfejet a térdhez viszonyított természetes helyzetéből.

 

A térdkalácsról nem árt tudni, hogy emelkedőn, ha túl nagy a fordulatszám, a kelleténél jobban ráfeszül az ízületre, és ez is okozhat porcproblémákat. Ilyenkor váltsunk könnyebb fokozatra.

 

Gyermek a biciklisülésben

A gyermeket akkor lehet biciklibe ültetni, ha már felült, és stabilan tartja a fejét, azaz körülbelül 10 hónapos kortól. Az ülések általában 4 éves korig jók, de elsősorban a gyermek súlyát kell szem előtt tartani: ha 16-18 kg fölött van, már nem stabil az ülés. Legjobbak az egyetlen darabból álló, masszív ülések, melyekhez tartozik lábtartó, biztonsági öv, fejtámasz és kapaszkodó is. Vázra szerelhető legyen az ülés, ne csomagtartóra, így rugalmasabb, nem terheli a gerincet és stabilabb is. Az ülés akkor biztonságos, ha a mi ülésünk mögé szereljük. Természetesen a bukósisakról sem szabad soha megfeledkezni.

 

Mivel a városban kisebb távokat, és azokat is leginkább sík terepen teszünk meg, a kockázatot leginkább a bemelegítés nélküli hirtelen megerőltetés és a balesetek jelentik. A nagyobb, több tíz kilométeres utakra viszont fel kell készítenünk szervezetünket. Ha betartjuk a fokozatosság elvét, megelőzhetjük, illetve csökkenthetjük a túlterhelés kockázatát. Nagyobb túrák előtt készüljünk fel szobakerékpározással, vagy kisebb távok megtételével. Közvetlenül a túra előtt melegítsük be izmainkat. A táv végén pedig alaposan nyújtsuk át az egyes izomcsoportokat (különösen a nagy igénybevételnek kitett combizmainkat).

 

És végül: ne felejtsünk el védőfelszerelést venni! A bukósisak ma már elengedhetetlen, de ajánlott a térd- és a könyökvédő, valamint a szemüveg is. Este, illetve rossz látási viszonyok között pedig alapvető fontosságú a kivilágítás, elöl és hátul is.

 

Ballai Éva gyógytornász

 

Celeb fogyás....

Peller Mariann fogyása
Peller Mariann fogyása


 Gombos Edina fogyása!

Jáksó László fogyása
Jáksó László fogyása!

Pataki Zita fogyása 
Pataki Zita fogyása

Ábel Anita fogyása

Ábel Anita fogyása

Támogass minket

 






G.G. AdminVitaminGoogle PageRank
Copyright © - Minden jog fenntartva. VitaminBank.hu 2007 - 2014. Artemisinin – Egynyári üröm kivonat