Hirdetés


Moksha Cseppek

Moksha Cseppek

Természetes fogyás lemodások nélkül.

 

3 Testőr kapszula

Fogyjon a 3 testőr kapszulával

 

Hidrogén ital


Hidrogén ital a Flavin7-től.

Névnap

Ma 2014. november 28., péntek, Stefánia napja van. Holnap Taksony napja lesz.

www.vitaminbank.hu

Ha tetszik az oldal, kérlek helyezd el oldalad forrásában az alábbi kódot. Természetesen nem kötelező. Így fog kinézni: Vitamin

Belépés



Hüvelyesek

Zöld borsó (Pisum sativum)
Zöldbab (Phasaolus species)
Lencse - szerencse
Csicseriborsó
Szójabab



Zöld borsó (Pisum sativum)
A zöldborsó egyik kedvenc nyári eledelünk. Több féle közül választhatunk, a cukorborsót hüvelyestől főzzük. A zöldborsónál arra kell vigyázni, hogy meg ne vénüljön, mert akkor már inkább átveszi az érett borsó tulajdonságait, az emésztésre és a gázokra vonatkozóan. A zöldborsót nemcsak magában, de más főzelékfélékkel is elkészíthetjük. A nagyüzemi konzervgyárak legtöbbször zöld kukoricával keverik, ami főzeléknek, és salátának is kitűnő. De öngyógyításra, maradjunk meg inkább a nyers borsó mellett.

Tápértéke:
Nagyon kevés az olyan zöldségféle, amelyben több a magnézium mint a kalcium. Az, hogy hozzávetőlegesen 1:1 (egy az egy arányban) a növényben, különleges gyógyítói erőt kölcsönöz, ha nyersen használjuk. A magnézium minden puha szövetben jelen van, a csontok és az izmok szempontjából is fontos. Ez az előfordulási arány pedig lehetővé teszi, a kalcium felszívódását, megtartását a csontokban és az izmokban. A magnézium meggátolja a kalcium kioldódását a csontokból.

Gyógyhatása:
A zöldborsó gyógyhatása szerteágazó. Gyógyítja az izmokat, az érrendszeri betegségeket, a gyulladást és az emésztési rendellenességeket a vér alvadékonyságot stb. Véredény és izomgyulladás: A magnézium nagy szerepet játszik a szívizom felépítésében. Ugyancsak fontos helyet foglal el a véredének összetételében, valamint elősegíti a vérkötődést. Ha bármely testrészünk megsérül, ütéstől, vagy más hatástól, a gyógyuláshoz fokozottabb mennyiségű magnéziumra van szükség. Az ilyen magas szintű magnézium mint a zöldborsóban található, alaposan elősegítheti az izom és a csontsérülés gyulladásos betegség gyógyítását.

Szív működés:
Az előző részben említettem a magnézium szerepét az izmokban, a puhaszövetben. A szívizom munkája sokkal erőteljesebb, ha nem küzdünk magnézium hiánnyal. A káliummal együtt amiből szintén sok van a zöldborsóban hozzájárul a szív szabályos és erőteljes működéséhez. Kétségtelen, hogy a zöldborsó fogyasztása alaposan hozzájárulhat a szív és az érrendszeri betegségek megelőzéséhez.

Vérnyomás normalizálása:
Kétségtelen, hogy a gyógyászok többet foglalkoznak azzal a betegséggel, amely veszélyesebb, több halált követel. Ezt akár a magas vérnyomásra is érthetjük. Kevés szó esik azonban az alacsony vérnyomásról, holott a maga nemében eléggé veszélyes. A reggeli szédülések, sőt ájulás, a folyamatos izomfájdalom a rosszullétek, különösen a hőségben. A zöldborsó magnézium és mangán tartalma lehetővé teszi a vérnyomás normalizálását. A magas vérnyomás csökken, az alacsony emelkedik a zöldborsó kúraszerű fogyasztása következtében.

Gluten érzékenység:
Az ételérzékenység egyik fajtája, amikor azért betegszik meg valaki, mert búzát, illetve annak termékét fogyasztotta. Ez a betegség főleg hasmenéssel, súly vesztességgel jár. Egyedüli módja az egészég visszaszerzésének, hogy a beteg ne fogyasszon gluten tartalmú ételeket. Az ételérzékenységbe megbetegedők száma mind jobban emelkedik, mert a táplálék felbontásához másképp viszonyul a szervezet, az emésztés legyengülésével végül gluten érzékenység alakul ki. A zöldborsó lé fogyasztása enyhíti a belekben a gyulladást, és a gluten által kiváltott rombolást, valamint elősegíti az emésztést.

Gyulladásos betegségek:
A gyulladásos betegségek gyógyítását alaposan elősegíti a jelenlevő A vitamin. Ha ehhez még hozzájárul a magnézium, mint a zöldborsóban, nemcsak az immunrendszer munkáját segítjük, de a gyulladásos gyógyulások lefolyását is meggyorsítjuk.

Emésztést serkentő:

A zöldborsó segíti az emésztést, és alaposan hozzájárul a serkentéséhez, a rostjával, gyorsítja a belek féregszerű mozgása is. Ezzel a folyamattal a székrekedés is megszűnik, ha zöldborsót fogyasztunk.

Elkészítési mód:
A zöldborsót többféle képpen fel tudjuk használni. Ha valamilyen betegséget akarunk gyógyítani, itt is legjobb, ha nyersen fogyasztjuk, esetleg a székrekedéssel tehetünk kivételt, mert oda inkább rostra van szükség, hogy kitakarítsa a beleket. Ha centrifugázzuk a borsót alaposan mossuk meg a héját is, és azzal együtt centrifugázzuk. Kellemes italt kapunk, amit ízlés szerint keverhetünk más zöldségfélével.

Zöldbab (Phasaolus species)
A zöldbab egyik fő táplálékunk a nyári hónapokban. Sok fajtáját különböztetünk meg. Vannak futók, nagy széles hüvelyekkel, vagy csak sorára, vagy fészekre vetett zöldbab, amely szintén terjeszkedik egy kissé. A legtöbb esetben a zölden fogyasztható bab fajtában különbözik attól, amelyiket télire, azaz száraz fogyasztásra szánunk.

Tápanyagtartalma:
A zöldbabban nincs kiemelkedően magas ásvány, sem sok vitamint tartalmaz, de az arányos elosztás megbecsülendő. A többi vitaminnál talán szokatlanul nagy mennyiségben a folsav található, a B9 vitamin.

Gyógyhatása:
A cukorbetegség nem örökölt betegség, bár kialakulásában közrejátszanak örökölt hajlamok. Az inzulinadagolás nem gyógyít, csupán a napi adag cukor hasznosítását teszi lehetővé, de nem helyettesítheti a természetes inzulint. Az egyes növényi levek fogyasztásával a szervezetet olyan anyagokhoz juttatjuk, amelyek a hasnyálmirigy számára legjobban hasonlítanak a természetes inzulin összetételéhez. Biztató eredményt érünk el, ha sárgarépa, saláta, zöldbab és kelbimbó levéből naponta egy litert, vagy spenót és sárgarépa léből naponta egy litert fogyasztunk öt-hat héten keresztül. Ha kellemetlen tüneteket tapasztalunk, hagyjuk el a sárgarépa lét és pótoljuk paradicsom lével, de más módosítást is végezhetünk, amíg meg nem találjuk a saját szükségletünknek megfelelő italt. Vigyázzunk a cukortartalomra.

Ha méreg van a vérben:
A zöldbab-lé elősegíti a protein emésztését és felszívódását. Elősegíti és serkenti továbbá a máj működését és különösen jó hatással van a vérben levő méreganyag eltávolítására. Bármilyen méregtől sikeresen megszabadítja a szervezetet, akár alkoholról, akár pedig kábítószerről van szó, de egyéb szennyező anyagoktól is képes megtisztítani a vért a zöldbab. A méreg a széklettel távozik a testből.

Ideggyengeség:
A helytelen táplálkozás következménye is lehet az ideggyengeség, vagy személyiségi probléma. Ha nincs meg a megfelelő mennyiségű B vitamin felszívódás, személyiségi zavarok léphetnek fel. A B vitaminok felszívódását egy csomó tényező gátolhatja, így a túlzott cukorfogyasztás a gyerekeknél, a kávé, valamint az alkohol fogyasztás a felnőtteknél. Amikor a szervezet már megtelt a mérgező anyagokkal, beindul az ördöngös kör. A vér méregtelenítésére kitűnően megfelel a zöldbab-lé. Súlyosabb esetekben B vitaminokat a vérbe adják injekció formájában. Ha végül is sikerül méregteleníteni a vért és ellátni B vitaminokkal a testet, a táplálékból is megkezdődik a felszívódás, a személyiségi problémák elhárulnak.

Cukorbajosoknak:
Az egyik legjobb táplálék a cukorbajosoknak a zöldbab, mert szabályozza az inzulin jelenlétét a vérben. Ennek a gyógymódnak egyébként a népi hagyományban megtaláljuk a gyökereit. A száraz babhéj tea szintén ajánlott a cukorbajosoknak. De nem elégedhetnek meg csak azzal, hogy elfogyasztják a napi háromszor fél csésze zöldbab léjüket. A táplálkozásra továbbra is nagyon kell ügyelniük, nemcsak arra, hogy mit, arra is, hogy mennyit esznek, milyen időközönként. A legutóbbi vélemények szerint vissza kell térni a napi három nagy adag étkezésre, hogy a hasnyálmirigynek megadjuk a pihenést. Jót tesz továbbá számukra a magas szerves sótartalmú zöldségféle, mint a spenót, vagy retek-lé. A zöldbablét keverhetik ezekkel a zöldségfélékkel, vagy paradicsommal, de legtöbb szerves só a kelbimbóban van. Ha A vitaminra van szükségünk keverjük a zöldbablét spenót-lével.

Köszvény:
A savas vér rendkívül nagy ellensége az egészségünknek. A sav-lúg egyensúly akkor bomlik fel a vérben, ha a táplálékunk huzamosabb ideig fehérje meg keményítő és csak kevés vagy egyáltalán nem fogyasztunk zöldséget és gyümölcsöt. A köszvény a savas vér hatására alakul ki, még pedig attól, hogy sok olyan fehérjét fogyasztunk, amiben nagymennyiségű a húgysavkő. Purint, vagy húgysavkőt a húsok tartalmaznak, a szardínia, a hüvelyesek, de legtöbbet a csokoládé és a kakaó. A húgysavkő testbe kerülése esetén, a májra majd a vesére hárul a kiszűrés, de ha a vér lassan elsavasodik, a vese sem képes feladata maradéktalan végzésére, így a húgysavkő lassan lerakodik, idővel pedig kialakul a köszvény vagy a kiválasztó rendszerben a homok, vagy kő. A zöldbab-lé egyik hatékony gyógyszer lehet a testben a kő-lerakódás ellen.

Elkészítési mód:
Ha fogyasztjuk a zöldbabot, igyekezzünk minél kevesebb vízben főzni és semmi képpen se daraboljuk el hosszába, mert kilúgozódik belőle a vitamin és ásvány tartalma. Keverékként a párolt zöldségnek kitűnő része lehet, amit csupán néhány percig párolunk a fehérje, vagy a keményítő étel mellé. Ha kúraszerűen használjuk, napi másfél dl-rel kezdjük, de a napi felvételünk ne haladja meg a kettő és fél dl-t. Keverhetjük más zöldség-lével, aszerint, milyen betegséget szeretnénk gyógyítani.

Lencse - szerencse
A lencse fontos szerepet játszott a néphitben és a népi gyógyászatban is, alkalmazása e téren nagy múltra vezethető vissza. Az újévet még ma is lencsés étellel köszöntjük, mert a babona úgy tartja, hogy aki lencsét eszik, annak az új esztendőben sok pénze lesz. A lencse nagyon régi kultúrnövény. Közép-Európában már a kőkorszak idején termesztették. Eredete a mai Afganisztán területéig vezethető vissza, ahonnan eljutott Mezopotámiába, illetve Egyiptomba. Jelenleg Európa déli, dél-keleti részein, főleg a Földközi-tenger mentén fekvő országokban termesztik. A lencse a hazánkban termeszthető hüvelyesek közül az egyik legértékesebb és legkeresettebb élelmiszer.
Energiatartalma 1436 kJ, 342 Kcal/100 g
Fehérjetartalma 26 g/100 g
Szénhidrát tartalma 53 g/100 g
Rosttartalma 4 g/ 100 g élelmirost
Lencse, borsó, babfélék csírája nagyon magas a rost tartalmuk, csökkentik a vérnyomást csodálatos inzulinszabályozók, fokozatosan változtatják az inzulin szintjét, nem szorulnak a test saját inzulinjára a bennük lévő ligázok és proteáz inhibitorok erős rákblokkoló anyagok a proteázok (proteázinhibitorok) megelőzik a sejtek rákossá alakulását komplex cukrot tartalmaznak, amiket a vastagbél baktériumok megtámadhatnak, gázt fejlesztenek (a hüvelyesek rendszeres fogyasztói hozzászoktak a zöldborsó csírának szerepe van a vakbélgyulladás előfordulási valószínűségének csökkentésében rendkívül sok vastartalma segíti a vérképzést.

Csicseriborsó
A csicseriborsót a görögök és a rómaiak már az ókorban ismerték és kedvelték. Az egyiptomiak és az arabok a kereszténység elterjedése után kezdték el termeszteni. Ez a növény a régmúltban sok embert mentett meg az éhhaláltól. Elő- és Közép-Ázsiában a mai napig fontos élelmiszer maradt. Európában, így Magyarországon sincs túl nagy hagyománya. Napjainkban azonban a többi "elfeledett" növénnyel együtt újra felfedezik. Ezért érdemes jobban megismerni és fogyasztani. A csicseriborsó, vagy más néven bagolyborsó, egynyári növény. Szára négyszögletes, többé-kevésbé elágazó. Levelei páratlanul szárnyaltak. Az étkezésre használt változat virágai fehérek, túlnyomóan önbeporzóak és egyedülállóak. A terméshüvelyek világos-vörösessárgák, ellipszis alakúak, szőrösek. A hüvelyekben 1-3 mag található, melyek gömbölyűek, sárgás színűek. A termés íze kellemes, dióra emlékeztető.

ÉLETTANI HATÁSA, ÖSSZETÉTELE
A csicseriborsó jelentős élelmirosttartalma miatt alkalmas a székrekedés megelőzésére vagy kezelésére. Rendszeres fogyasztása hozzájárul továbbá a vér koleszterinszintjének a csökkentéséhez, és ezzel mérsékli a szív-, érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát. Pektintartalma miatt lassítja az étkezés utáni gyors vércukorszint-emelkedést, majd az utána kialakuló túlzott vércukorszint- ingadozást, ezért cukorbetegek számára is javasolt élelmiszer. Jelentős fehérjetartalma miatt kisgyermekek, várandós anyukák, sportolók és idősek, valamint vegetáriánusok étrendjébe illeszthető. Alacsony zsír- és magas rosttartalmának köszönhetően a fogyókúrázóknak sem kell lemondaniuk erről a növényről. Kedvező szénhidrát-összetétele (keményítő és élelmirost) indokolja, hogy a korszerű, egészségmegőrző táplálkozásban is szerepet kapjon. Közepes mennyiségben tartalmaz antioxidáns hatású karotint és E-vitamint, melyek a rosszindulatú daganatok, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésében, továbbá az öregedés késleltetésében játszanak szerepet. Folsavtartalma hozzájárul a normális vérképzéshez, valamint a terhesség alatt a velőcsőzáródási rendellenességek mérsékléséhez. 100 g csicseriborsó energiatartalma: 1292/314 kJ/kcal; fontosabb tápanyagai: 19,8 g fehérje, 3,4 g zsír, 48,6 g szénhidrát, 9,5 g rost.

FELHASZNÁLÁSA
Felhasználás előtt a csicseriborsót meg kell mosni, és 10-12 órára be kell áztatni. Az így előkészített magvak főzési ideje 60-90 perc. Indiában megfőzve curry-s ételekhez használják, vagy lisztté őrlik és nemzeti ételeket (pakorát, bádzsit) készítenek belőle. A (beáztatott) csicseriborsó jól csírázik. A csíráztatáskor szénhidrát bomlik le, csökken a zsírtartalom, nő a fehérjetartalom, valamint a C- és a B-vitaminok aránya. A csírája nem használható fel nyersen, mert emészthetetlen fehérjét (phasint) tartalmaz. Fogyasztás előtt le kell öblíteni, majd 5 percig előfőzni (blansírozni), vagy kevés zsiradékon meg kell párolni. A csicseriborsó csíráztatása házilag 18 oC-on történhet és naponta 2-3- szor hideg vízzel meg kell öntözni. 3- 4 nap után "szüretelhetünk". 3 evőkanál magból kb. 9 evőkanál csíra lesz.

Szójabab
A szója említésére van, aki csak elhúzza a száját, más ellenben kéretlenül is recepttel szolgál, hogyan lehet változatosan elkészíteni ezt a sokféle hasznos tápanyagban gazdag, húspótlásra is alkalmas alapanyagot.
Ismerjük meg!
A szójabab (Glycine max) Magyarországon szinte máig egzotikusnak számít, hiszen csak alig több mint egy évszázada kezdtek először a termesztésébe. Arra sincs túl sok esély, hogy idővel hobbykertjeinkben fogunk szójababot termeszteni, már csak azért sem, mert eredeti formájában gyakorlatilag élvezhetetlen a termése. Magát a növényt Ázsia délkeleti részén évezredek óta ismerik, igaz, hogy az időszámítás előtt V-II. évezredben nem emberi fogyasztásra szánták, hanem csak talajjavításra. Mintegy háromezer évvel ezelőtt azonban Kínában felismerték, hogy fermentálással, vagyis a szója rostszerkezetének fellazítására szolgáló erjesztő-hőkezelő eljárásokkal ehetővé lehet tenni. Távol-Keleten azóta is alapvető élelmiszernek számít. Európában az 1700-as években ismerték meg, Magyarországra még később került: a XIX. század végén kis mennyiségben elkezdték a termelését. Nem volt népszerű: kellemetlen ízűnek találták, és amikor a II. világháború idején nagyobb mértékben termesztették, akkor is inkább a termésből kinyerhető olaj miatt, mintsem élelmiszerként. Új nemesítések, illetve az egyre kifinomultabb feldolgozási eljárások következtében a szójából ma változatos termékcsalád készül, és ezek mindegyike megszabadult mindenféle kellemetlen mellékíztől.
Miért jó?
A kérdésre, hogy miért is érdemes fogyasztani, Erdélyi-Sipos Alíznak, a TESZ Alapítvány dietetikusának szakvéleménye adja meg a választ. Eszerint a szója az egyetlen növényi fehérje, amely az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen aminosavakat (fehérje alkotórészeket) tartalmazza, ezért jól használható a húsmentes táplálkozási irányzatot követők étrendjében. Ajánlható ugyanakkor a sok húst evők számára is, hiszen a szója becsempészésével az étrendbe csökkenthető a felhasználandó hús mennyisége. A szója gazdag kálium-, magnézium-, vas- és E-vitamin-forrás. Nincs benne koleszterin, sőt a préselt szójababból kivont szójaolaj jelentős része a koleszterinszint-csökkentő linol- és linolénsav. Nagy mennyiségben tartalmaz lecitint, amely az agy és a máj működéséhez szükséges. A szójában számos olyan anyag található, amelyeknek ösztrogénszerű hatása van. Ezek bizonyos körülmények között csökkentik az ösztrogénfüggő emlődaganat kialakulásának esélyét. A változó korú nőknél úgy találták, hogy a szója rendszeres fogyasztása alkalmas bizonyos tünetek, például a hőhullámok enyhítésére, férfiak esetén pedig a prosztatarák kockázatának csökkentésére.

Jó tudni!

A dietetikus szakértő ugyanakkor mértékletességre int: arra is figyelmeztet, hogy a szójabab ugyanúgy rendelkezik káros, mint előnyös élettani hatásokkal. A benne található fitoösztrogének könnyen konkurálhatnak szervezetünk természetes hormonjaival, különösen, ha a szükségesnél nagyobb mennyiségben fogyasztjuk. Ennek a veszélye főleg kisgyermekek esetében áll fent, akiknek a hormonháztartása még kialakulatlan. A szójából készült ételek - hasonlóan a többi hüvelyeshez, borsó- és babféléhez - hasi diszkomfortérzést, gázképződést okozhatnak. Mint mindenre, így a szójára is igaz: mértékkel kell fogyasztani ahhoz, hogy elsősorban az előnyeit élvezhessük. Vannak, akiknek szervezetében allergiás reakciókat vált ki a szója. Nekik nemcsak a szójakészítményeket kell kerülniük, hanem figyelni kell sok egyéb élelmiszerre is, hiszen számos édes- vagy sütőipari termék, húskészítmény gyártásakor felhasználnak szójafehérje készítményeket, szójakoncentrátumot, szójaizolátumot, illetve extrudált szóját. Számukra csak az a termék fogyasztható az allergiás reakciók veszélye nélkül, amelynek csomagolásán fel van tüntetve a szójamentességet jelző felirat.

Hogyan fogyasszuk?
A szárított szójakészítmények (kocka, granulátum, pehely) önmagukban íztelenek, ezért ajánlatos a felhasználás előtt egy-két óráig fűszeres vízben áztatni, kihasználva azt a tulajdonságukat, hogy nagy mennyiségű folyadékot képesek felszívni, térfogatuk többszörösére duzzadva. Közvetlenül felhasználás előtt a szóját jól ki kell csavarni. Szójagranulátumból áztatás után minden olyan étel elkészíthető, amihez darált húst használunk, akár teljesen, akár részben felváltva a húst, így fasírt, töltött káposzta, rakott zöldségfélék vagy olaszos tészták is. Ugyanígy a szójakockából áztatás után készíthető ragu, pörkölt, gulyás, stb., vagyis minden olyan étel, amihez egyébként kockára vágott hús szerepel a receptben. A tofu áztatás nélkül alkalmas például körözött, ízesített krémek, rántott szelet készítésére.

Tippek-tanácsok
Húspótló ételt egyszerűen készíthetünk szójászeletből kockából vagy granulátumból, ha előtte marha- vagy tyúkhús-leveskockából főzött vízben áztatjuk. Csak szójaliszt felhasználásával nem lehet süteményeket, kenyeret készíteni. Általában a búzaliszt 10-15 százalékát válthatjuk ki vele. Az így készült tészta, kenyér magasabb, lazább, táplálkozás-élettanilag értékesebb, mint a tisztán búzalisztből készültek. A szójalisztet belekeverhetjük palacsinta, nokedli tésztájába is.

Érdekességek

A legnagyobb karriert ez a növény Észak-Amerikában futotta be: bár csak a hatvanas években kezdték termeszteni, mára az Egyesült Államok a világ legnagyobb szójatermelő országává vált. A szójababból préselt olajat a második világháború idején a repülőgép-ipar is használta.
Szerző: Kiss Éva
 

 

Celeb fogyás....

Peller Mariann fogyása
Peller Mariann fogyása


 Gombos Edina fogyása!

Jáksó László fogyása
Jáksó László fogyása!

Pataki Zita fogyása 
Pataki Zita fogyása

Ábel Anita fogyása

Ábel Anita fogyása

Támogass minket

 






G.G. AdminVitaminGoogle PageRank
Copyright © - Minden jog fenntartva. VitaminBank.hu 2007 - 2014. Artemisinin – Egynyári üröm kivonat