Hirdetés


Moksha Cseppek

Moksha Cseppek

Természetes fogyás lemodások nélkül.

 

3 Test?r kapszula

Fogyjon a 3 test?r kapszulával

 

Hidrogén ital


Hidrogén ital a Flavin7-t?l.

Névnap

Ma 2017. március 23., csütörtök, Emőke napja van. Holnap Gábor és Karina napja lesz.

www.vitaminbank.hu

Ha tetszik az oldal, kérlek helyezd el oldalad forrásában az alábbi kódot. Természetesen nem kötelez?. Így fog kinézni: Vitamin

Belépés



Zöld borsó (Pisum sativum)
Zöldbab (Phasaolus species)
Lencse - szerencse
Csicseriborsó
Szójabab



Zöld borsó (Pisum sativum)
A zöldborsó egyik kedvenc nyári eledelünk. Több féle közül választhatunk, a cukorborsót hüvelyest?l f?zzük. A zöldborsónál arra kell vigyázni, hogy meg ne vénüljön, mert akkor már inkább átveszi az érett borsó tulajdonságait, az emésztésre és a gázokra vonatkozóan. A zöldborsót nemcsak magában, de más f?zelékfélékkel is elkészíthetjük. A nagyüzemi konzervgyárak legtöbbször zöld kukoricával keverik, ami f?zeléknek, és salátának is kit?n?. De öngyógyításra, maradjunk meg inkább a nyers borsó mellett.

Tápértéke:
Nagyon kevés az olyan zöldségféle, amelyben több a magnézium mint a kalcium. Az, hogy hozzávet?legesen 1:1 (egy az egy arányban) a növényben, különleges gyógyítói er?t kölcsönöz, ha nyersen használjuk. A magnézium minden puha szövetben jelen van, a csontok és az izmok szempontjából is fontos. Ez az el?fordulási arány pedig lehet?vé teszi, a kalcium felszívódását, megtartását a csontokban és az izmokban. A magnézium meggátolja a kalcium kioldódását a csontokból.

Gyógyhatása:
A zöldborsó gyógyhatása szerteágazó. Gyógyítja az izmokat, az érrendszeri betegségeket, a gyulladást és az emésztési rendellenességeket a vér alvadékonyságot stb. Véredény és izomgyulladás: A magnézium nagy szerepet játszik a szívizom felépítésében. Ugyancsak fontos helyet foglal el a véredének összetételében, valamint el?segíti a vérköt?dést. Ha bármely testrészünk megsérül, ütést?l, vagy más hatástól, a gyógyuláshoz fokozottabb mennyiség? magnéziumra van szükség. Az ilyen magas szint? magnézium mint a zöldborsóban található, alaposan el?segítheti az izom és a csontsérülés gyulladásos betegség gyógyítását.

Szív m?ködés:
Az el?z? részben említettem a magnézium szerepét az izmokban, a puhaszövetben. A szívizom munkája sokkal er?teljesebb, ha nem küzdünk magnézium hiánnyal. A káliummal együtt amib?l szintén sok van a zöldborsóban hozzájárul a szív szabályos és er?teljes m?ködéséhez. Kétségtelen, hogy a zöldborsó fogyasztása alaposan hozzájárulhat a szív és az érrendszeri betegségek megel?zéséhez.

Vérnyomás normalizálása:
Kétségtelen, hogy a gyógyászok többet foglalkoznak azzal a betegséggel, amely veszélyesebb, több halált követel. Ezt akár a magas vérnyomásra is érthetjük. Kevés szó esik azonban az alacsony vérnyomásról, holott a maga nemében eléggé veszélyes. A reggeli szédülések, s?t ájulás, a folyamatos izomfájdalom a rosszullétek, különösen a h?ségben. A zöldborsó magnézium és mangán tartalma lehet?vé teszi a vérnyomás normalizálását. A magas vérnyomás csökken, az alacsony emelkedik a zöldborsó kúraszer? fogyasztása következtében.

Gluten érzékenység:
Az ételérzékenység egyik fajtája, amikor azért betegszik meg valaki, mert búzát, illetve annak termékét fogyasztotta. Ez a betegség f?leg hasmenéssel, súly vesztességgel jár. Egyedüli módja az egészég visszaszerzésének, hogy a beteg ne fogyasszon gluten tartalmú ételeket. Az ételérzékenységbe megbeteged?k száma mind jobban emelkedik, mert a táplálék felbontásához másképp viszonyul a szervezet, az emésztés legyengülésével végül gluten érzékenység alakul ki. A zöldborsó lé fogyasztása enyhíti a belekben a gyulladást, és a gluten által kiváltott rombolást, valamint el?segíti az emésztést.

Gyulladásos betegségek:
A gyulladásos betegségek gyógyítását alaposan el?segíti a jelenlev? A vitamin. Ha ehhez még hozzájárul a magnézium, mint a zöldborsóban, nemcsak az immunrendszer munkáját segítjük, de a gyulladásos gyógyulások lefolyását is meggyorsítjuk.

Emésztést serkent?:

A zöldborsó segíti az emésztést, és alaposan hozzájárul a serkentéséhez, a rostjával, gyorsítja a belek féregszer? mozgása is. Ezzel a folyamattal a székrekedés is megsz?nik, ha zöldborsót fogyasztunk.

Elkészítési mód:
A zöldborsót többféle képpen fel tudjuk használni. Ha valamilyen betegséget akarunk gyógyítani, itt is legjobb, ha nyersen fogyasztjuk, esetleg a székrekedéssel tehetünk kivételt, mert oda inkább rostra van szükség, hogy kitakarítsa a beleket. Ha centrifugázzuk a borsót alaposan mossuk meg a héját is, és azzal együtt centrifugázzuk. Kellemes italt kapunk, amit ízlés szerint keverhetünk más zöldségfélével.

Zöldbab (Phasaolus species)
A zöldbab egyik f? táplálékunk a nyári hónapokban. Sok fajtáját különböztetünk meg. Vannak futók, nagy széles hüvelyekkel, vagy csak sorára, vagy fészekre vetett zöldbab, amely szintén terjeszkedik egy kissé. A legtöbb esetben a zölden fogyasztható bab fajtában különbözik attól, amelyiket télire, azaz száraz fogyasztásra szánunk.

Tápanyagtartalma:
A zöldbabban nincs kiemelked?en magas ásvány, sem sok vitamint tartalmaz, de az arányos elosztás megbecsülend?. A többi vitaminnál talán szokatlanul nagy mennyiségben a folsav található, a B9 vitamin.

Gyógyhatása:
A cukorbetegség nem örökölt betegség, bár kialakulásában közrejátszanak örökölt hajlamok. Az inzulinadagolás nem gyógyít, csupán a napi adag cukor hasznosítását teszi lehet?vé, de nem helyettesítheti a természetes inzulint. Az egyes növényi levek fogyasztásával a szervezetet olyan anyagokhoz juttatjuk, amelyek a hasnyálmirigy számára legjobban hasonlítanak a természetes inzulin összetételéhez. Biztató eredményt érünk el, ha sárgarépa, saláta, zöldbab és kelbimbó levéb?l naponta egy litert, vagy spenót és sárgarépa léb?l naponta egy litert fogyasztunk öt-hat héten keresztül. Ha kellemetlen tüneteket tapasztalunk, hagyjuk el a sárgarépa lét és pótoljuk paradicsom lével, de más módosítást is végezhetünk, amíg meg nem találjuk a saját szükségletünknek megfelel? italt. Vigyázzunk a cukortartalomra.

Ha méreg van a vérben:
A zöldbab-lé el?segíti a protein emésztését és felszívódását. El?segíti és serkenti továbbá a máj m?ködését és különösen jó hatással van a vérben lev? méreganyag eltávolítására. Bármilyen méregt?l sikeresen megszabadítja a szervezetet, akár alkoholról, akár pedig kábítószerr?l van szó, de egyéb szennyez? anyagoktól is képes megtisztítani a vért a zöldbab. A méreg a széklettel távozik a testb?l.

Ideggyengeség:
A helytelen táplálkozás következménye is lehet az ideggyengeség, vagy személyiségi probléma. Ha nincs meg a megfelel? mennyiség? B vitamin felszívódás, személyiségi zavarok léphetnek fel. A B vitaminok felszívódását egy csomó tényez? gátolhatja, így a túlzott cukorfogyasztás a gyerekeknél, a kávé, valamint az alkohol fogyasztás a feln?tteknél. Amikor a szervezet már megtelt a mérgez? anyagokkal, beindul az ördöngös kör. A vér méregtelenítésére kit?n?en megfelel a zöldbab-lé. Súlyosabb esetekben B vitaminokat a vérbe adják injekció formájában. Ha végül is sikerül méregteleníteni a vért és ellátni B vitaminokkal a testet, a táplálékból is megkezd?dik a felszívódás, a személyiségi problémák elhárulnak.

Cukorbajosoknak:
Az egyik legjobb táplálék a cukorbajosoknak a zöldbab, mert szabályozza az inzulin jelenlétét a vérben. Ennek a gyógymódnak egyébként a népi hagyományban megtaláljuk a gyökereit. A száraz babhéj tea szintén ajánlott a cukorbajosoknak. De nem elégedhetnek meg csak azzal, hogy elfogyasztják a napi háromszor fél csésze zöldbab léjüket. A táplálkozásra továbbra is nagyon kell ügyelniük, nemcsak arra, hogy mit, arra is, hogy mennyit esznek, milyen id?közönként. A legutóbbi vélemények szerint vissza kell térni a napi három nagy adag étkezésre, hogy a hasnyálmirigynek megadjuk a pihenést. Jót tesz továbbá számukra a magas szerves sótartalmú zöldségféle, mint a spenót, vagy retek-lé. A zöldbablét keverhetik ezekkel a zöldségfélékkel, vagy paradicsommal, de legtöbb szerves só a kelbimbóban van. Ha A vitaminra van szükségünk keverjük a zöldbablét spenót-lével.

Köszvény:
A savas vér rendkívül nagy ellensége az egészségünknek. A sav-lúg egyensúly akkor bomlik fel a vérben, ha a táplálékunk huzamosabb ideig fehérje meg keményít? és csak kevés vagy egyáltalán nem fogyasztunk zöldséget és gyümölcsöt. A köszvény a savas vér hatására alakul ki, még pedig attól, hogy sok olyan fehérjét fogyasztunk, amiben nagymennyiség? a húgysavk?. Purint, vagy húgysavk?t a húsok tartalmaznak, a szardínia, a hüvelyesek, de legtöbbet a csokoládé és a kakaó. A húgysavk? testbe kerülése esetén, a májra majd a vesére hárul a kisz?rés, de ha a vér lassan elsavasodik, a vese sem képes feladata maradéktalan végzésére, így a húgysavk? lassan lerakodik, id?vel pedig kialakul a köszvény vagy a kiválasztó rendszerben a homok, vagy k?. A zöldbab-lé egyik hatékony gyógyszer lehet a testben a k?-lerakódás ellen.

Elkészítési mód:
Ha fogyasztjuk a zöldbabot, igyekezzünk minél kevesebb vízben f?zni és semmi képpen se daraboljuk el hosszába, mert kilúgozódik bel?le a vitamin és ásvány tartalma. Keverékként a párolt zöldségnek kit?n? része lehet, amit csupán néhány percig párolunk a fehérje, vagy a keményít? étel mellé. Ha kúraszer?en használjuk, napi másfél dl-rel kezdjük, de a napi felvételünk ne haladja meg a kett? és fél dl-t. Keverhetjük más zöldség-lével, aszerint, milyen betegséget szeretnénk gyógyítani.

Lencse - szerencse
A lencse fontos szerepet játszott a néphitben és a népi gyógyászatban is, alkalmazása e téren nagy múltra vezethet? vissza. Az újévet még ma is lencsés étellel köszöntjük, mert a babona úgy tartja, hogy aki lencsét eszik, annak az új esztend?ben sok pénze lesz. A lencse nagyon régi kultúrnövény. Közép-Európában már a k?korszak idején termesztették. Eredete a mai Afganisztán területéig vezethet? vissza, ahonnan eljutott Mezopotámiába, illetve Egyiptomba. Jelenleg Európa déli, dél-keleti részein, f?leg a Földközi-tenger mentén fekv? országokban termesztik. A lencse a hazánkban termeszthet? hüvelyesek közül az egyik legértékesebb és legkeresettebb élelmiszer.
Energiatartalma 1436 kJ, 342 Kcal/100 g
Fehérjetartalma 26 g/100 g
Szénhidrát tartalma 53 g/100 g
Rosttartalma 4 g/ 100 g élelmirost
Lencse, borsó, babfélék csírája nagyon magas a rost tartalmuk, csökkentik a vérnyomást csodálatos inzulinszabályozók, fokozatosan változtatják az inzulin szintjét, nem szorulnak a test saját inzulinjára a bennük lév? ligázok és proteáz inhibitorok er?s rákblokkoló anyagok a proteázok (proteázinhibitorok) megel?zik a sejtek rákossá alakulását komplex cukrot tartalmaznak, amiket a vastagbél baktériumok megtámadhatnak, gázt fejlesztenek (a hüvelyesek rendszeres fogyasztói hozzászoktak a zöldborsó csírának szerepe van a vakbélgyulladás el?fordulási valószín?ségének csökkentésében rendkívül sok vastartalma segíti a vérképzést.

Csicseriborsó
A csicseriborsót a görögök és a rómaiak már az ókorban ismerték és kedvelték. Az egyiptomiak és az arabok a kereszténység elterjedése után kezdték el termeszteni. Ez a növény a régmúltban sok embert mentett meg az éhhaláltól. El?- és Közép-Ázsiában a mai napig fontos élelmiszer maradt. Európában, így Magyarországon sincs túl nagy hagyománya. Napjainkban azonban a többi "elfeledett" növénnyel együtt újra felfedezik. Ezért érdemes jobban megismerni és fogyasztani. A csicseriborsó, vagy más néven bagolyborsó, egynyári növény. Szára négyszögletes, többé-kevésbé elágazó. Levelei páratlanul szárnyaltak. Az étkezésre használt változat virágai fehérek, túlnyomóan önbeporzóak és egyedülállóak. A terméshüvelyek világos-vörösessárgák, ellipszis alakúak, sz?rösek. A hüvelyekben 1-3 mag található, melyek gömböly?ek, sárgás szín?ek. A termés íze kellemes, dióra emlékeztet?.

ÉLETTANI HATÁSA, ÖSSZETÉTELE
A csicseriborsó jelent?s élelmirosttartalma miatt alkalmas a székrekedés megel?zésére vagy kezelésére. Rendszeres fogyasztása hozzájárul továbbá a vér koleszterinszintjének a csökkentéséhez, és ezzel mérsékli a szív-, érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát. Pektintartalma miatt lassítja az étkezés utáni gyors vércukorszint-emelkedést, majd az utána kialakuló túlzott vércukorszint- ingadozást, ezért cukorbetegek számára is javasolt élelmiszer. Jelent?s fehérjetartalma miatt kisgyermekek, várandós anyukák, sportolók és id?sek, valamint vegetáriánusok étrendjébe illeszthet?. Alacsony zsír- és magas rosttartalmának köszönhet?en a fogyókúrázóknak sem kell lemondaniuk err?l a növényr?l. Kedvez? szénhidrát-összetétele (keményít? és élelmirost) indokolja, hogy a korszer?, egészségmeg?rz? táplálkozásban is szerepet kapjon. Közepes mennyiségben tartalmaz antioxidáns hatású karotint és E-vitamint, melyek a rosszindulatú daganatok, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések megel?zésében, továbbá az öregedés késleltetésében játszanak szerepet. Folsavtartalma hozzájárul a normális vérképzéshez, valamint a terhesség alatt a vel?cs?záródási rendellenességek mérsékléséhez. 100 g csicseriborsó energiatartalma: 1292/314 kJ/kcal; fontosabb tápanyagai: 19,8 g fehérje, 3,4 g zsír, 48,6 g szénhidrát, 9,5 g rost.

FELHASZNÁLÁSA
Felhasználás el?tt a csicseriborsót meg kell mosni, és 10-12 órára be kell áztatni. Az így el?készített magvak f?zési ideje 60-90 perc. Indiában megf?zve curry-s ételekhez használják, vagy lisztté ?rlik és nemzeti ételeket (pakorát, bádzsit) készítenek bel?le. A (beáztatott) csicseriborsó jól csírázik. A csíráztatáskor szénhidrát bomlik le, csökken a zsírtartalom, n? a fehérjetartalom, valamint a C- és a B-vitaminok aránya. A csírája nem használható fel nyersen, mert emészthetetlen fehérjét (phasint) tartalmaz. Fogyasztás el?tt le kell öblíteni, majd 5 percig el?f?zni (blansírozni), vagy kevés zsiradékon meg kell párolni. A csicseriborsó csíráztatása házilag 18 oC-on történhet és naponta 2-3- szor hideg vízzel meg kell öntözni. 3- 4 nap után "szüretelhetünk". 3 ev?kanál magból kb. 9 ev?kanál csíra lesz.

Szójabab
A szója említésére van, aki csak elhúzza a száját, más ellenben kéretlenül is recepttel szolgál, hogyan lehet változatosan elkészíteni ezt a sokféle hasznos tápanyagban gazdag, húspótlásra is alkalmas alapanyagot.
Ismerjük meg!
A szójabab (Glycine max) Magyarországon szinte máig egzotikusnak számít, hiszen csak alig több mint egy évszázada kezdtek el?ször a termesztésébe. Arra sincs túl sok esély, hogy id?vel hobbykertjeinkben fogunk szójababot termeszteni, már csak azért sem, mert eredeti formájában gyakorlatilag élvezhetetlen a termése. Magát a növényt Ázsia délkeleti részén évezredek óta ismerik, igaz, hogy az id?számítás el?tt V-II. évezredben nem emberi fogyasztásra szánták, hanem csak talajjavításra. Mintegy háromezer évvel ezel?tt azonban Kínában felismerték, hogy fermentálással, vagyis a szója rostszerkezetének fellazítására szolgáló erjeszt?-h?kezel? eljárásokkal ehet?vé lehet tenni. Távol-Keleten azóta is alapvet? élelmiszernek számít. Európában az 1700-as években ismerték meg, Magyarországra még kés?bb került: a XIX. század végén kis mennyiségben elkezdték a termelését. Nem volt népszer?: kellemetlen íz?nek találták, és amikor a II. világháború idején nagyobb mértékben termesztették, akkor is inkább a termésb?l kinyerhet? olaj miatt, mintsem élelmiszerként. Új nemesítések, illetve az egyre kifinomultabb feldolgozási eljárások következtében a szójából ma változatos termékcsalád készül, és ezek mindegyike megszabadult mindenféle kellemetlen mellékízt?l.
Miért jó?
A kérdésre, hogy miért is érdemes fogyasztani, Erdélyi-Sipos Alíznak, a TESZ Alapítvány dietetikusának szakvéleménye adja meg a választ. Eszerint a szója az egyetlen növényi fehérje, amely az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen aminosavakat (fehérje alkotórészeket) tartalmazza, ezért jól használható a húsmentes táplálkozási irányzatot követ?k étrendjében. Ajánlható ugyanakkor a sok húst ev?k számára is, hiszen a szója becsempészésével az étrendbe csökkenthet? a felhasználandó hús mennyisége. A szója gazdag kálium-, magnézium-, vas- és E-vitamin-forrás. Nincs benne koleszterin, s?t a préselt szójababból kivont szójaolaj jelent?s része a koleszterinszint-csökkent? linol- és linolénsav. Nagy mennyiségben tartalmaz lecitint, amely az agy és a máj m?ködéséhez szükséges. A szójában számos olyan anyag található, amelyeknek ösztrogénszer? hatása van. Ezek bizonyos körülmények között csökkentik az ösztrogénfügg? eml?daganat kialakulásának esélyét. A változó korú n?knél úgy találták, hogy a szója rendszeres fogyasztása alkalmas bizonyos tünetek, például a h?hullámok enyhítésére, férfiak esetén pedig a prosztatarák kockázatának csökkentésére.

Jó tudni!

A dietetikus szakért? ugyanakkor mértékletességre int: arra is figyelmeztet, hogy a szójabab ugyanúgy rendelkezik káros, mint el?nyös élettani hatásokkal. A benne található fitoösztrogének könnyen konkurálhatnak szervezetünk természetes hormonjaival, különösen, ha a szükségesnél nagyobb mennyiségben fogyasztjuk. Ennek a veszélye f?leg kisgyermekek esetében áll fent, akiknek a hormonháztartása még kialakulatlan. A szójából készült ételek - hasonlóan a többi hüvelyeshez, borsó- és babféléhez - hasi diszkomfortérzést, gázképz?dést okozhatnak. Mint mindenre, így a szójára is igaz: mértékkel kell fogyasztani ahhoz, hogy els?sorban az el?nyeit élvezhessük. Vannak, akiknek szervezetében allergiás reakciókat vált ki a szója. Nekik nemcsak a szójakészítményeket kell kerülniük, hanem figyelni kell sok egyéb élelmiszerre is, hiszen számos édes- vagy süt?ipari termék, húskészítmény gyártásakor felhasználnak szójafehérje készítményeket, szójakoncentrátumot, szójaizolátumot, illetve extrudált szóját. Számukra csak az a termék fogyasztható az allergiás reakciók veszélye nélkül, amelynek csomagolásán fel van tüntetve a szójamentességet jelz? felirat.

Hogyan fogyasszuk?
A szárított szójakészítmények (kocka, granulátum, pehely) önmagukban íztelenek, ezért ajánlatos a felhasználás el?tt egy-két óráig f?szeres vízben áztatni, kihasználva azt a tulajdonságukat, hogy nagy mennyiség? folyadékot képesek felszívni, térfogatuk többszörösére duzzadva. Közvetlenül felhasználás el?tt a szóját jól ki kell csavarni. Szójagranulátumból áztatás után minden olyan étel elkészíthet?, amihez darált húst használunk, akár teljesen, akár részben felváltva a húst, így fasírt, töltött káposzta, rakott zöldségfélék vagy olaszos tészták is. Ugyanígy a szójakockából áztatás után készíthet? ragu, pörkölt, gulyás, stb., vagyis minden olyan étel, amihez egyébként kockára vágott hús szerepel a receptben. A tofu áztatás nélkül alkalmas például körözött, ízesített krémek, rántott szelet készítésére.

Tippek-tanácsok
Húspótló ételt egyszer?en készíthetünk szójászeletb?l kockából vagy granulátumból, ha el?tte marha- vagy tyúkhús-leveskockából f?zött vízben áztatjuk. Csak szójaliszt felhasználásával nem lehet süteményeket, kenyeret készíteni. Általában a búzaliszt 10-15 százalékát válthatjuk ki vele. Az így készült tészta, kenyér magasabb, lazább, táplálkozás-élettanilag értékesebb, mint a tisztán búzalisztb?l készültek. A szójalisztet belekeverhetjük palacsinta, nokedli tésztájába is.

Érdekességek

A legnagyobb karriert ez a növény Észak-Amerikában futotta be: bár csak a hatvanas években kezdték termeszteni, mára az Egyesült Államok a világ legnagyobb szójatermel? országává vált. A szójababból préselt olajat a második világháború idején a repül?gép-ipar is használta.
Szerz?: Kiss Éva
 

 

Celeb fogyás....

Peller Mariann fogyása
Peller Mariann fogyása


 Gombos Edina fogyása!

Jáksó László fogyása
Jáksó László fogyása!

Pataki Zita fogyása 
Pataki Zita fogyása

Ábel Anita fogyása

Ábel Anita fogyása

Támogass minket

 






G.G. AdminVitaminGoogle PageRank
Copyright © - Minden jog fenntartva. VitaminBank.hu 2007 - 2014. Artemisinin – Egynyári ĂĽröm kivonat