Hirdetés


Moksha Cseppek

Moksha Cseppek

Természetes fogyás lemodások nélkül.

 

3 Testőr kapszula

Fogyjon a 3 testőr kapszulával

 

Hidrogén ital


Hidrogén ital a Flavin7-től.

Névnap

Ma 2017. június 28., szerda, Levente és Irén napja van. Holnap Péter és Pál napja lesz.

www.vitaminbank.hu

Ha tetszik az oldal, kérlek helyezd el oldalad forrásában az alábbi kódot. Természetesen nem kötelező. Így fog kinézni: Vitamin

Belépés



Foszfor

Ismertetés:
A foszfor a kalcium után szervezetünk második legnagyobb mennyiségben előforduló ásványi anyaga, makroeleme. Foszfor elemi formában nincsen bennünk, hanem foszforsav, illetve annak sói, foszfátok alakjában van jelen a szervezetben. Ennek a mennyiségnek a 85%-a a csontokban és a fogakban van, de jelentős a vér, a belső szervek, és az izmok foszfortartalma is. Szinte nincs olyan biológiai folyamat, melyben a foszfor ne venne részt valamilyen módon, így itt ezeket a folyamatokat csak megemlítjük, méghozzá a teljesség igénye nélkül. A sejthártya falát alkotó foszfolipideknek, mint az a névből is látszik, alkotórésze, így mindenütt jelen van. Egyik legfontosabb feladata, hogy a kalciummal együtt erősíti a csontokat, fogakat. Fontos szerepet játszik továbbá az anyagcserében, segítségével nyer energiát a szervezet a makrotápanyagokból, valamint a sejteknek közvetlen energiaforrásként szolgáló ATP is foszfort tartalmaz. Ezenkívül foszfor kell az izomösszehúzódáshoz, ingerületátvitelhez, a DNS és RNS felépítéséhez, és még számos más létfontosságú tevékenységhez. Láthatjuk tehát, milyen sok feladatot lát el a szervezetben ez az anyag, hiánya mégis igen ritka. Ennek az az oka, hogy foszfort nagyon sok élelmiszer tartalmaz, méghozzá nagy mennyiségben. Hiánya (legalábbis leszámítva néhány igen szegény ország lakosságát) csak különleges helyzetekben fordul elő. Ilyenek lehetnek a hasmenés, veseelégtelenség, illetve alumíniumtartalmú antacidum nagy mennyiségben történő fogyasztása. Az alumínium ugyanis ilyenkor foszfát formájában távozik a szervezetből, és néhány hét alatt előidézheti a foszfátvesztéses tünetcsoportot. (Hozzá kell tennünk, hogy éppen emiatt az újabb antacidumok általában nem tartalmaznak alumíniumot.) A foszforhiány tünetei ilyenkor általános fáradtság, izomgyengeség, szívelegtelenségre utaló tünetek, zavartság - hosszú távon: törékony csontok, fogromlás, merevség. Ebben az esetben csak kezelőorvosa utasítására szedjen foszfortartalmú kiegészítőt, és az előírt mennyiségben. A foszfor ugyanis túladagolható - sokáig úgy gondolták a táplálkozástudományi szakemberek, hogy a kalcium és a foszfor beviteli aránya optimális esetben 1:1, ám ez a gyakorlatban szinte kivitelezhetetlen (mivel több foszfor található egyszerűen a legtöbb élelmiszerben), az azonban tény, hogy a túl sok foszfor kálciumhiányhoz vezethet. A hosszú ideig történő foszfortúladagolás tehát veszélyezteti a csontok épségét. Meg kell még említeni egy sportolók számára fontos feltételezést, azt tudniillik, hogy rövid idejű foszfáttöltés növelheti a sportteljesítményt. Ez valóban csak feltételezés, ugyanis a kísérletek erősen megoszlanak a foszfáttöltés hatásosságát illetően - igaz, azért több a pozitív eredménnyel záruló tanulmány. A foszfáttöltés elméletileg azáltal segítheti az atléták teljesítményét, hogy megemelve a 2,3-DPG szintet növeli az oxigénfelvételt. Egy 1990-es tanulmányban, 6 napig tartó, napi 1*1 grammal történő trinátrium-foszfát (trisó) töltés szignifikánsan növelte a maximális oxigénfelvételt edzett sportolók esetében. Egy 1995-ös vizsgálatban ugyanezzel az adaggal történő 3 napos töltés fokozta biciklisták és triatlonisták állóképességét. Emellett szigorú diétánál is előnyös lehet a magas foszforbevitel, ebben az esetben azonban kizárólag temrészetes formában, és nem kiegészítőként (ez ugyanis hosszútávon kockázatos), mert az alacsony foszforfogyasztás izomgörcsöket okozhat. Ugyanakkor nem minden vizsgálat zárul pozitív eredménnyel. Egy másik kísérletben edzés előtt egy órával alkalmaztak foszfátsókat (1.24 grammot), de semmilyen előnyös hatásuk nem volt. A kálcium-foszfát futóknál, a dikalcium-foszfát pedig különböző edzettségű alanyok esetén nem mutatott semmiféle hatást. A foszfáttöltés tehát kérdéses hatékonyságú, további vizsgálatokra lenne szükség. Úgy tűnik mindenesetre, hogy 3-6 napos töltési periódus lehet optimális, napi 4*1 gramm trinátrium-foszfáttal, ha valaki kipróbálja. Hogy milyen foszfátot használ az illető, annak elvileg nincsen jelentősége, mégis a trisóhoz kötődnek a sikeres kísérletek, így azt ajánljuk. A töltés ne tartson tovább 6 napnál, mert a hosszútávó magas foszforbevitel egészségügyi kockázatokkal jár, elsősorban kálciumhiány kialakulásával!
 

 

Miért használjuk?

Segít megőrizni a csontok és fogak épségét, és számos létfontosságú folyamat résztvevője. (Ám külön szedése ilyen célokból felesleges, sőt, káros lehet.) Rövid töltési szakaszt alkalmazva az erőpróba előtt javíthatja a sportteljesítményt.

 

 

Hogyan használjuk?

Külön foszforkészítményre nincs szükségünk, amennyiben valamilyen okból kifolyólag (pl. hasmenés) mégis, az orvos által előírt adagot kövessük. Normális esetben a napi étkezésünk bőven fedezi a szükségletet. (Felnőtteknek napi 700 mg, kamaszoknak és terhes, illetve szoptató nőknek 1250 mg, gyermekeknek 500 mg körül.) Ha sportolók szeretnék teljesítményük javítása érdekében használni, 3-6 napos foszfáttöltési periódust javasolunk, napi 4*1 gramm trinátrium-foszfáttal. (NA3PO4). A töltési szakasz ne tartson tovább 6 napnál.

 

Természetes forrásai:
Foszfor szinte mindenben van. Különösen jelentős a magas fehérjetartalmú ételek foszfortartalma: a húsok, a halak, a tojás és a tejtermékek a leggazdagabbak foszforban. De nagy mennyiségben jelen van számos más élelmiszerben is, pl. a gabonafélékben, és egyre több késztermékhez is hozzáadják.

 

 

Mellékhatások, figyelmeztetések, kölcsönhatások:

Figyelmeztetések! Foszforkészítményeket veseelégtelenségben szenvedők ne használjanak! Foszforhiány esetén a foszfor pótlását, annak idejét és mértékét az orvosnak kell meghatároznia! Terhes, illetve szoptató nők lehetőleg ne lépjék át sokkal a szükséges napi bevitel mennyiségét. (Ami viszont magasabb, mint normálisan, hiszen 700 helyett 1250 mg.) Sportolók, akik foszfáttöltést alkamaznak, ne fogyasszanak 6 napnál tovább foszforkészítményt, ez legyen a töltési szakasz maximális hossza!

 

 

Mellékhatásai:

A foszfátsók leggyakoribb mellékhatása a hasmenés. Normális foszforszint mellett ennek még nagyobb az esélye, mint foszforhiányos alanyok esetén. Egyéb emésztési zavarok is felléphetnek. Hosszú ideig tartó foszforkiegészítés nagy dózis esetén kálciumhiányt okozhat, még egészséges veseműködés esetén is!

 

 

Kölcsönhatások:

Alumíniumtartalmú antacidumok: ilyen savlekötő használatakor az alumínium foszfát formájában távozik, így foszforhiányhoz vezethet a hosszútávú használata. Cink: cink és valamilyen foszfátsó (nátrium-, kálium-, kálcium-foszfát) együttes bevétele esetén csökken a cink felszívódása.

 


Toxicitás:

Nincs.

 


Tiltás:

A foszfor nem szerepel semmilyen tiltólistán. (2007)

 

Celeb fogyás....

Peller Mariann fogyása
Peller Mariann fogyása


 Gombos Edina fogyása!

Jáksó László fogyása
Jáksó László fogyása!

Pataki Zita fogyása 
Pataki Zita fogyása

Ábel Anita fogyása

Ábel Anita fogyása

Támogass minket

 






G.G. AdminVitaminGoogle PageRank
Copyright © - Minden jog fenntartva. VitaminBank.hu 2007 - 2014. Artemisinin – Egynyári üröm kivonat