Hirdetés


Moksha Cseppek

Moksha Cseppek

Természetes fogyás lemodások nélkül.

 

3 Testőr kapszula

Fogyjon a 3 testőr kapszulával

 

Hidrogén ital


Hidrogén ital a Flavin7-től.

Névnap

Ma 2017. szeptember 19., kedd, Vilhelmina napja van. Holnap Friderika napja lesz.

www.vitaminbank.hu

Ha tetszik az oldal, kérlek helyezd el oldalad forrásában az alábbi kódot. Természetesen nem kötelező. Így fog kinézni: Vitamin

Belépés



Edzés

Tudat és test - edzés
A testedzés számtalan lehetőséget kínál a testtudat fokozására. Az ép testtudat fontos tényezője az egészséges önátélésnek, míg a testtudat torzulásai különféle lelki prob-lémákkal társulhatnak.

Az egészséges tudat szempontjából alapvető, hogy cselekvőnek érezze magát az ember, és ehhez nagyban hozzásegít a mozgás. Ősi és közvetlen élmény, hogy "én mozgok". A testtudatosság zavara jellemző többek közt az anorexiásokra és az izom-diszmorfiásokra. Előbbiek akkor is kövérnek látják magukat, ha már csontsoványak; utóbbiak viszont hatalmas izmaikat vélik túl kicsinek. Legsúlyosabb formáikban ezek a testképzavarok önkárosító életvitelhez vezethetnek, olykor visszafordíthatatlan következményekkel. Ezért lényeges mielőbbi kezelésük. A betegnek vissza kell találnia egy reális testképhez, enélkül nem változtat egykönnyen szokásain. Bár a hipochonder nem beteg, testtudata biztosan az: ártalmatlan belső jelzéseket súlyos betegség tüneteinek tulajdonít, és életét eluralja a rettegés, az orvostól orvosig járás és a felesleges óvintézkedések. A pánikbeteg pedig annyira megijed egyes testérzeteitől, például szívszúrástól, szívdobogástól, hogy ezzel fokozza is azt a tünetet, amelytől fél. Végül gyakran az utcára sem mer kimenni, nehogy egyedül, otthonától távol kelljen összeesnie...

Rengeteg válfaja van tehát a zavart testtudatosságnak. Arra is van mód azonban, hogy megelőzzük az ilyen típusú, felesleges szenvedéseket. Ezen a fronton a testedzésnek és a táplálkozásnak, továbbá a pihenésnek van alapvető szerepe. Mindegyik kétélű fegyver: alkalmas a testtudat fejlesztésére éppúgy, mint annak lerombolására! Az edzőtermekben sajnos újra és újra találkozunk a futópadon vagy taposógépen végkimerülésig edző anorexiásokkal. Az izom-diszmorfiások kevésbé feltűnőek talán, de azért ott vannak ők is, minden áldott nap, mert ha egyszer is kihagyják az edzést, úgy érzik, izmaik összezuhannak. Ezek az emberek saját testük jelzéseit rendre eltorzítják valamelyik irányba: túl sok, vagy túl kevés; túl nagy, vagy túl kicsi. Nem az edzőteremhez köthető, de hasonló probléma, ha valaki a plasztikai sebészetet látogatja notóriusan. Nem lehet elég nagy, vagy elég kicsi. Vagy elég sok, vagy elég fehér. Mindegy. Lehet, hogy a kiindulópont egy valós szépséghiba volt valaha, de az már régen eltűnt, a testkép pedig teljesen elrugaszkodott a realitástól. Mi is "rugaszkodik el" a valóságtól? Az agy, amelynek egyik szegletében a testből érkező jelek feldolgozása zajlik. Az agy és a test közti kapcsolatban támad tehát zavar, amelyet gyakran egy kívülről kapott ideál okoz olyan embernél, akinek a testtudatossága kialakulatlan, önértékelése alacsony, teljesítménykényszere viszont óriási. Hiszen az ideálok mindenki előtt megjelennek, de nem mindenki hódol be nekik. Aki ösztönösen jól értelmezi testének üzeneteit, az eleve ellenálló bármely egészségtelen ideállal szemben. Az extrém ideálok ugyanis szélsőséges életmódot követelnek; ha egyszer megszállják az agyat, elorozzák annak testérzésekért felelős területeit is, és arra kényszerítik, hogy kizsákmányolja a testet. Az egészség, ellenkezőleg, a mértéken alapul.

A mértékletesség nem mindig nyeri el agyunk tetszését. Az emberi agy olyan fogalmakat és képzeteket alkot, mint "tökéletesség", "legyőzhetetlenség", vagy "legszebb" és "legerősebb". Ezek a fogalmak azután aszerint öltenek alakot, amilyen benyomásokkal találkozunk. Így születnek az ideálok, amelyek sokszor felülbírálják a test szükségleteit. Olykor a legelemibbeket is. A legszörnyűbb, ha valaki egy ilyen ideál oltárán áldozza fel az egészségét, akár az életét. Akár ha egy vallásért, eszméért tenné...

Testtudatos edzés
Lehet azonban másként is edzeni, mint egy-egy ilyen ideált hajszolva. Ennek kulcsa, hogy magát az edzést használjuk fel a testtudat fokozására. A kulcs a figyelem megfelelő irányítása. Mikor is figyelünk testünk jelzéseire? Leginkább akkor, ha egyedül vagyunk, semmi és senki nem zavar bennünket. Az edzőteremben viszont számtalan tényező terelhet el a magunkra való figyeléstől: a körülöttünk edzőket nézzük és hallgatjuk, vagy az edzéstervünk végrehajtására, a teljesítményünkre irányulunk, a test jelzéseit pedig inkább elnyomjuk. Egy kisebb fájdalom a vállban vagy a térdben csak nem téríthet el attól, hogy a megadott súllyal és ismétlésszámmal végezzük a nyakból nyomást vagy a guggolást? Pedig éppen erről van szó. Az apróbb jelzésekre is oda kell figyelni, mert ezek a sérülés veszélyét jelzik. Edzés közben a felszabaduló endorfinok csökkentik a fájdalomra való érzékenységünket, ezért tehát könnyen tovább tudunk dolgozni akkor is, amikor az már nem lenne helyes. Hogy így nem lehet fejlődni? Csak így lehet! Az apróbb sérüléseket meg kell előzni, mivel ezek idővel komolyabb sérülésekké válhatnak, amelyek valóban akadályozzák az edzést, beszűkítik a végezhető gyakorlatok számát. Ha viszont óvatosak vagyunk, a hetek és a hónapok szövetségeseinkké válnak: csontjaink, ízületeink és izmaink hozzászoknak az edzéshez, és egyre többet engednek meg nekünk. Akit az első időkben térdfájdalmai akadályoztak a guggolásban, de más gyakorlatokkal megedzette a lábait, az egyszer csak minden gond nélkül képes lesz guggolni. A testérzések adnak támpontot annak eldöntéséhez is, mikor válthatunk nehezebb súlyokra és gyakorlatokra. Ennek is vannak jelei. Akkor léphetünk előre, amikor kifejezetten jó kondícióban vagyunk: ezt jelzi, ha nagy kedvünk van az edzéshez; ha kiegyensúlyozottak és energikusak vagyunk; és ha már a gyakorlatok elkezdésekor érezzük, hogy többet bírunk, mind addig. A kondíció függ edzésen kívüli tényezőktől is, mint például a stressz és az érzelmi állapot; és edzésen belüliektől, elsősorban attól, hogy az előző edzésterhelést mennyire sikerült kipihennie a szervezetünknek (és persze az előbbi befolyásolja az utóbbit).

Profitálás az edzésből
A tétlen életmódot folytatók sokszor messze nincsenek tudatában szervezetük állapotának. Nem érzik, hogy légzésük felületes és kapkodó; hogy szívük és ereik alapján 10-20 évvel idősebbek a koruknál; nem érzik, hogy az üléstől megrövidültek és bemerevedtek a láb- vagy a mellizmaik; s hogy törzsük izmai gyengülnek. Azt sem élik meg, hogy a koruk előrehaladtával csökken az izomszövetük. Csak amikor váratlanul elromlik a lift és fel kell menni néhány emeletet, tudatosul, hogy már nincsenek a régi kondiban... vagy akkor, amikor különféle betegségek kezdenek támadni. Ezeket azután a koruknak tulajdonítják, mintha az évek múlásának természetes velejárói lennének. Pedig nem írja elő senki, hogy idővel lassulni, gyengülni és fáradni kell. Azokban, akiknek testtudata kialakulatlan, szinte egy új érzékszervet kell felébreszteni, aktiválni. Különösen hatásos ezen a téren a súlyzós edzés, amelyben az izmok külön-külön való megdolgozása fontos szerepet játszik. Maga a súlyzós gyakorlat rendkívüli összpontosítást követel, mivel akkor igazán hatásos, ha közben figyelünk a megcélzott izom feszülésére és elernyedésére. Ez pedig közvetve a testtudatosság fokozódásához vezet. Emellett, ha egyre nagyobb súlyokat tudunk leküzdeni, felemelni vagy lehúzni, erő és magabiztosság érzése költözik belénk.

Az edző arra törekszik, hogy egy-egy izmot minél több oldalról ismerjen meg a kliens, hogy egyre inkább érezzen rá az izom terhelhetőségére, s hogy milyen érzés az, amikor megfelelő intenzitással sikerül egy-egy izmot megdolgoztatni, illetve, hogy milyen más érzés egy robbanékony, gyors gyakorlat-végrehajtás, mint egy lassú, a maximális izomfeszülésre koncentráló kivitelezés. Adott izom különféle szögekből való megcélzása is segít kitapasztalni, melyik gyakorlat a leghatékonyabb adott izom edzésében. A súlyzós gyakorlatok után végzett streching - nyújtás - során tudatosíthatók legjobban az izmok "határai". Végül, vitathatatlanul a legjobb izomérzékelés-fokozó a "pumpáló" edzés, melynek során az izom kötőszövetei vérrel telnek meg. Ilyenkor jön létre az ún. "bedurranás", amely a legtöbb testépítő számára nagyon megerősítő, jutalmazó érzet. Aki izmaival párhuzamosan testtudatát is fejleszti, sokkal gyorsabban fejlődik a kívánt irányba, és kevesebb sérülés éri. A test visszajelzései pontosan eligazítanak, mennyi bemelegítés szükséges, mikor lehet a nehezebb súlyokhoz nyúlni; és abban is, mennyi terhelést bír el egy-egy napon az adott izomcsoport, illetve az egész szervezet. Ezáltal elkerülhető a túlzott kifáradás, az energiák lemerülése.

De nem tekinthetünk el a testtartás tudatosításától sem. Sokan hanyag tartásúak vagy ferdék, és ezt nem veszik észre, mert agyuk számára ez vált a test természetes pozíciójává. Az edzés során azonban sok olyan gyakorlat fordul elő, ahol nemcsak a mozdulatnak van jelentősége, hanem a tartásnak is. A lábak és a törzs megfelelő pozíciója szükséges ugyanis a maximális hatékonysághoz, és a tükrök, az edző vagy az edzőtársak folyamatos visszajelzést adnak erről. Az is érdekes oldala a testépítésnek, hogy több olyan testrész is edzésre kerülhet, amelynek izmait szinte soha nem érezte működni a kliens. Mintha nem is lettek volna. Nagyon sokaknál ilyenek például a hát gerincfeszítő, törzsegyenesítő mély izmai, vagy a bordaközi izmok.

A testtudat azonban nem azonos az izomtudattal. Ez utóbbi viszonylag még egyszerű, mivel az izmok akaratlagosan irányíthatók. De mi a helyzet a "zsírtudatunkkal"? Nem tudunk akaratlagos zsírösszehúzódást előidézni, és nem tudjuk a zsírpárnáinkat edzeni. A zsír lusta jószág, és raktározáson kívül nemigen szeret mással foglalkozni. Zsírunknak tehát semmi késztetése arra, hogy leolvadjon rólunk. Mivel a vérkeringés is gyengébb a zsírszövetben, ez egyfajta fáradt terület a testen belül. És most persze természetesen inkább a fölösleges és nagy kiterjedésű zsírszövetekre gondolok, amelyek keringését érdemes hőmérséklet-fokozással serkenteni. Erre kitűnő módszerek a szauna, infraszauna, testtekercselés, masszázs, illetve minden olyan mozgásforma, amely fokozza az adott terület véráramlását. Hasznosak a keringésjavító krémek, pakolások is, melyek egyben segítik a zsírszövetekben tárolt, nagy mennyiségű méreganyag távozását. Ez azért is fontos, mert a zsírszövetek egyik feladata éppen a mérgek megkötése. A mérgek felszabadulásával tehát a zsírszövetnek eggyel kevesebb funkciója lesz szervezetünkben, vagyis eggyel kevesebb oka a maradásra... Jakabffy Zsófia
Személyi edző

 

Celeb fogyás....

Peller Mariann fogyása
Peller Mariann fogyása


 Gombos Edina fogyása!

Jáksó László fogyása
Jáksó László fogyása!

Pataki Zita fogyása 
Pataki Zita fogyása

Ábel Anita fogyása

Ábel Anita fogyása

Támogass minket

 






G.G. AdminVitaminGoogle PageRank
Copyright © - Minden jog fenntartva. VitaminBank.hu 2007 - 2014. Artemisinin – Egynyári üröm kivonat