Hirdetés


Moksha Cseppek

Moksha Cseppek

Természetes fogyás lemodások nélkül.

 

3 Testőr kapszula

Fogyjon a 3 testőr kapszulával

 

Hidrogén ital


Hidrogén ital a Flavin7-től.

Névnap

Ma 2017. november 19., vasárnap, Erzsébet napja van. Holnap Jolán napja lesz.

www.vitaminbank.hu

Ha tetszik az oldal, kérlek helyezd el oldalad forrásában az alábbi kódot. Természetesen nem kötelező. Így fog kinézni: Vitamin

Belépés



Burgonyafélék

Burgonyafélék

 

Burgonya a kálium tükrében.

A kálium

A kálium igen fontos szerepet játszik a szervezet működésének fenntartásában, hiszen részt vesz az ideg- és izomműködésben,valamint a sejtek anyagcseréjében. A szervezetünkben lévő kálium a sejten belüli térben található. Elsősorban a sejtek ozmotikus nyomásának fenntartásához szükséges, de a sejtek ingerelhetősége szempontjából is nélkülözhetetlen. Minél nagyobb az izommunkavégzés, annál nagyobb az izomsejtekben a káliumtartalom. Abban az esetben, ha a szívizomban valamilyen károsodás történik (pl. infarktus) a károsult helyen a kálium mennyisége csökken és emelkedik a nátriumé. A magyarázatból egyértelműnek tűnik, hogy megfelelő mennyiségű káliumra van igénye az emberi szervezetnek, amely napi 2-5,9 g-nak felel meg. A felnőtt ember szervezetében átlagosan 150 g kálium van, amelynek kb. 97%-a sejten belül található. A kálium csak úgy tud optimálisan hasznosulni a szervezetben, ha a nátriumhoz képest megfelelő arányú - 2-4-szeres. Ez az arány a növényi élelmiszerekben közelebb van az optimálishoz, mint a húsok esetében. Szükséges egy másik szempontot is figyelembe vennünk a növényi élelmiszerek előnyösebb káliumbevitele tekintetében: az állati eredetű élelmiszerekben a kloridok vannak döntő többségben, amelyek a szervezetbe jutva annak kémhatását savas irányba tolják el. Az anyagcseretermékek inkább savanyú kémhatásúak.

Viszont a zöldségekben, gyümölcsökben a kálium szerves savakhoz kötődik, amelyek a szervezetben elégnek és lúgos kémhatású karbonátok, bikarbonátok keletkeznek. Éppen ezért a növényi élelmiszerek fogyasztása a sav-bázis egyensúly fenntartásáért igen sokat tehet. A vérben lévő káliumkoncentráció csak szűk határokon belül mozoghat. A túl magas vagy a túl alacsony káliumszint is súlyos következményekkel járhat. A túl alacsony káliumszint súlyosabb esetben izomgyengeséget, sőt bénulást is okozhat. Főként szívbetegeknél különböző ritmuszavarok léphetnek fel. Alacsony káliumkoncentráció általában azért mutatható ki, mert a vesék nem megfelelően működnek vagy a szervezet túl sok káliumot veszít pl. hányás, hasmenés, tartós hashajtóhasználat miatt.

A magas vérnyomásban szenvedő betegeknél célszerű felhívni a figyelmet arra, hogy a vizelethajtó gyógyszerek egy része káliumürítéssel is jár, ezért pótlásáról gondoskodni kell. A túl magas káliumszint veszélyesebb, mint az alacsony. Ez a szív elektromos vezetőrendszerét érinti, amelynek következtében súlyos ritmuszavar léphet fel, sőt hirtelen szívmegállást is okozhat. A magas káliumszint a vesék nem megfelelő kiválasztásának következménye. Abban az esetben, ha a sejtekből hirtelen nagy mennyiségű kálium szabadul fel, szintén megemelkedik a vér káliumtartalma. Ez előfordulhat pl. nagy mennyiségű izomszövet roncsolódása (baleset, égési sérülés) esetén.

A pityóka

Pityóka, földi alma, földi körte. Bizonyára nem gondolják, hogy ezek a nevek a krumpli vagy elegánsabb nevén a burgonya régies elnevezései. Egyiknek a haja sárgásfehér, sima, maga körtvélyforma, a bele puhább, fehérebb, maga is nagyobb, egy lúdtojásnyi vagy ökölnyi... A másik, amely, veres hajú, szennyesebb színű, vizesebb belű, cseges-bogos, egydiónyi vagy tyúktojásnyi nagyságú." Ezek a leírások bizony-bizony a burgonyára vonatkoznak és Mátyus István jegyezte le az ezerhétszázas évek végén. A burgonya Peru és Észak-Bolívia hűvös fennsíkjain őshonos. Ezeken a vidékeken a földművelő indiánok már a második század óta termesztették. Évszázadoknak kellett eltelnie ahhoz, hogy a Dél-Európában lassan meghonosodó új élelövények Közép-Európában is polgárjogot nyerjenek. Több mint két évszázadon keresztül a burgonya csak dísznövény volt. Sokáig nem jöttek rá, hogy melyik a burgonyának az emberek számára is jól fogyasztható része, mivel a tápláló barna gumó a föld alatt volt és inkább a föld felett lévő zöld gumóval és levéllel próbálkoztak, ami szolanin-tartalmánál fogva azonban mérgező. Ez sokáig halálos félreértések forrása volt.

Az egyik legenda szerint a parasztok úgy jöttek rá a krumpli valódi ízére, hogy egy égő pajtában hatalmas adag takarmánynak összegyűjtött burgonya sült meg és kellemes illata miatt valaki megkóstolta. Így kezdődött a pityóka máig is tartó, egyetlen percig sem hanyatló karrierje. Franciaországban a burgonya elterjesztésén fáradozó Parmentier végső elkeseredésében - sikertelen próbálkozásai miatt - magát XVI. Lajost kérte fel a reklámozásra". A király hivatalos fogadásain burgonyavirággal a gomblyukában jelent meg, a királyné pedig krumplivirágot tűzött a hajába. Német földről hazatérő diákok magukkal hozták a krumpligumókat, amelyekért őket perbe fogták, mondván, hogy meg akarják mérgezni az embereket. A diákok szerencséjére a bírák a tárgyaláson megkóstolták a sült krumplit és annyira finomnak ítélték, hogy nemcsak felmentették a bűnösöket, hanem elrendelték a burgonya terjesztését is. A legendáknak mindig létezik valós alapja. Így van ez a burgonya esetében is. A nagy ellenállás oka részben a mérgező zöld rész fogyasztása, valamint az első generációs" föld alatti gumók savanyú íze és vizenyős állaga volt. Ezen kívül sokáig az éhínségek idején, krónikus gabonahiány enyhítésére, kenyérkészítésre alkalmas növényként ajánlották a parasztoknak. Olyannyira, hogy még Parmentier is ezt tanította értekezéseiben. Ezek a tévhitek akadályozták sokáig a burgonya nagy mennyiségű termesztését. Tömeges elterjedéséhez mégis az éhínségek vezettek. Franciaországban a polgári forradalom idején tízszeresére nőtt a burgonya vetésterülete. Hazánkban Mária Terézia és fia, II. József a Felvidék éhínség sújtotta tájain ingyenes vetőgumó kiosztásával támogatta a burgonya termesztését. Nagyon sokáig nem adóztatták a burgonyát és kukoricát termelőket éppen ezért a jobbágyok és a zsellérek kedvet kaptak a termesztéshez. A Tiszántúl tájain sokáig csak kis kertekben ültettek burgonyát, sőt századunk harmincas éveiben például a birkapörkölthöz inkább köleskását vagy kenyeret ettek burgonya helyett. A burgonya az egyik legváltozatosabban feldolgozható és elkészíthető alapanyagaink egyike. Elsősorban Európában vált fontos népélelmezési termékké. Magyarországon az 1770-1780-as években honosodott meg. Európában a terjedése Olaszország felől indult meg. Nálunk a hétköznapi életben a XIX. századig földi almának vagy földi körtének hívták. A német eredetű elnevezésből (Grundbirne, Erdapfel) alakult ki a mai krumpli-szó. A burgonya megjelölés csak az 1800-as évekből származik, Burgundia francia szóból. Főleg hegyvidékeken és homokos tájakon termesztették. Nemcsak fontos népélelmezési termék lett a burgonya, hanem ipari célra is használták, sőt takarmányozásra is.

Óh azok a régi burgonyák!
Sokszor mondjuk egy nyersanyagra vagy élelmiszerre, hogy íze már nem a régi. Ha nem is pontosan ez vonatkozik a krumplira, de az tény, hogy a piacon nem találunk annyi fajtát, mint régen. Rózsa-, gülbaba-, kifli-, ellaburgonya. A burgonyasalátához csak kiflikrumplit használtak, a gülbaba és a rózsaburgonyát köretként és rakott ételként használták fel, kivéve a burgonyapürét, melyhez ellakrumplit vásároltak. Ma már csak elvétve lehet találkozni ezekkel a fajtákkal (kivéve talán a kifliburgonyát, amely reneszánszát éli), ami arra vezethető vissza, hogy a különböző vírusfertőzésekkel nem voltak olyan ellenállóak. Így helyüket más fajták vették át. Sajnos nagy felvásárlók esetén előfordulhat, hogy a különböző burgonyafajtákat összekevernek, hiszen kinézetre nincs mindig markáns különbség köztük, viszont a főzés, illetve az ételkészítés során érezhető (egy része már szétesik, amikor a többi még csak félpuha). A burgonya alapvető nyersanyagainkhoz tartozik, szinte nincs olyan nagyüzemi konyha vagy háztartás, ahol ne tárolnának belőle. A gondosan tárolt burgonya keményítőtartalmának csak kis részét veszíti el tavaszig. A gumó héját a romlás veszélye miatt erősen meg kell tisztítani. A megfagyott burgonya édes ízű, mert a keményítőbontó enzim még fagypont alatt is működik. A fény hatására csírázáskor a gumókban szolanin nevű anyag képződik, amelytől a burgonya kesernyésen csípős ízű lesz. A hámozott burgonya a levegővel érintkezve enzim hatásra megbarnul. Ezt az értékromlást hőkezeléssel, levegőtől való elzárással vagy antioxidánsokkal gátolják meg.

A burgonya beltartalmi értékei
A nyári és a téli burgonya értékei között van eltérés, de nem számottevő. Mivel a nyári burgonyát csak kis ideig használjuk az élelmezésben legtöbbször a téli burgonya értékeit használjuk. A táblázatból látható, hogy zsiradéktartalma elhanyagolható, energia- és szénhidráttartalma a többi zöldséghez képest magas, fehérjetartalma nem magas, azonban jó az aminosav-összetétele, de nem teljes értékű. Ásványi anyagok tekintetében a Na elhanyagolható, káliumtartalma igen jelentős 340 mg/100 g. Ha belegondolunk, hogy egy adag köret 200-300 g között mozog, akkor ezzel 680, illetve 1020 mg káliumot viszünk be! Ha petrezselymesen készítjük el, a káliumbevitel még fokozható, hiszen a petrezselyemzöld káliumtartalma is magas (1000 mg/100 g). Ennek az értéknek csak egy szépséghibája van: 100 g petrezselyem igen sok adaghoz szükséges, így az egy főre eső mennyiség kicsi, ellentétben a burgonyáéval. A táblázatból látható, hogy igen sok nyersanyag rendelkezik jó káliumtartalommal. Azonban diót, illetve mákot bejgli, mákos, diós tészta formájában fogyasztunk, szárazbabot inkább a téli hónapokban levesnek, főzeléknek, salátának. Ezen ételekre inkább jellemző a szezonalitás és ezen belül is a ritkább felhasználásuk. A többi alapanyag közül a burgonya az, amit a leggyakrabban fogyasztunk egész évben. Ezért emeltük ki a burgonyát mint jelentős káliumforrást a többi nyersanyag közül.

Jó tanácsok
A gumók héjában történő főzésével elkerülhető a kilúgozás. A burgonya legértékesebb anyagai közel a héjhoz helyezkednek el, ezért a hámozásnál erre ügyelni kell. A héjában főtt burgonya vitaminvesztesége alacsonyabb. A hámozott burgonya főzése közben nagyobb a veszteség, ezért a hámozott burgonya főzött vizét felhasználjuk. A burgonya párolásakor a tápanyagveszteség kisebb. A megfelelő adagszámra kiszabott burgonyát egyszerre kell odatenni és készre főzni, mert a félig kész burgonyát kihűlés után egy későbbi főzéssel már nem tudjuk puhára főzni. Savas közegben a burgonya nem puhul meg, ezért csak már a megfőtt burgonyához adjunk pl. paradicsomlevet, ecetet, citromot, kefirt, joghurtot. A liszthez megfőtt, meleg, lecsurgatott, áttört burgonyát adjunk, mert a vizes krumplitól szétesik a tészta. Kizárólag felhasználás előtt tisztítsuk meg a burgonyát, mert a vízben történő (a barnulás megakadályozása miatt sokan vízben tárolják" főzésig) állás alkalmával jelentős lehet a káliumveszteség. A tisztított nyers burgonyát nem lehet fagyasztani, mivel felengedés után az íze teljesen megváltozik. Az élelmiszeripar a burgonyából lisztet, keményítőt, kenyeret, pelyhesített termékeket, tésztákat, gyorsfagyasztott termékeket gyárt. A konyhatechnika a burgonyaelkészítésnek számtalan változatát ismeri. Hazánkban az utóbbi években ennek ellenére csökkent a burgonyafogyasztás és a vetésterületek is évről évre zsugorodtak. Nézzünk még egy hasonló, a burgonyafélék családjába tartozó növényt, amely egyben jó káliumforrás is.

Paprika (Capsicum)
A paprikát nem kell bemutatni senkinek. Azt azonban kevesebben tudják, hogy a nyers paprikában több mint hétszer annyi C-vitamin van, mint a citromban. S a legtöbb C-vitamin az őrölt piros paprikában van, 10 dkg paprika 369 mg C-vitamint tartalmaz, míg egy citromban 47 mg C-vitamin  van. A paprikának is számos fajtáját ismerik a világban. Gyógyító értéket még csak az erős paprikának tanúsítanak, de ez nem zárja ki a magyar őrölt paprika értékét.

Tápértéke:

Mint említettem a paprika rendkívül magas C-vitaminban, s az A-vitamin tartalma elérheti a 4200 NE, és van benne némi E-vitamin is, valamint szinte minden B vitamin képviselteti magát. Egy fél nagy piros paprika elfogyasztásával szervezetünk megkapja a napi A és C-vitamin szükségletét. Megfigyelhetjük azt, hogy a zöldségféléknél ritkán fordul elő, hogy a magnézium tartalom megduplázza a kalciumot. Van azonban olyan paprika fajta is, amelyben tízszer annyi a magnézium, mint a kalcium.

Licopene:
Csökkenti a rákbetegség lehetőségét.

Quercetin:
Erős gyulladást gátló, hat a prostaglandinsek munkájára, baktérium ellenes hatású, segít a májnak regenerálódni a sült húsok által okozott károsodástól, ami egyébként rákot okozna, megbénítja a herpesz vírusokat, megakadályozza a fogszuvasodást.

Gyógyhatása:
A nagyobb szenzációt az keltette a civilizált társadalomban, hogy az erős paprikának fájdalom kikapcsoló hatása van. Az erős paprika gyógyhatása, mint látjuk, valójában nem az igazi csupán az idegek elbénítása, tehát pillanatnyi megkönnyebbülést jelent. Törekedjünk azonban a hosszabb távú megoldásra, a gyógyításra. Annál sokkal értékesebb tulajdonsága azonban, az utóbbi évtizedek felfedezése, a rákmegelőzés.

Rákmegelőző:
A paprika sok jó tulajdonságai közül az egyik, hogy hasonlóan a paradicsomhoz tartalmaz többféle bioflavont is, amelyek a rákos megbetegedések megelőzését szolgálják. Ha nincs elegendő licopene a szervezetben, nagyobb a kockázat a méh, a vízhólyag, hasnyálmirigy és a prosztatarák kifejlődésére.

Vérkeringést serkentő:
A paprika ritkítja a vért, valamint serkenti a vérkeringést. Ezáltal megelőzi, illetve gyógyítja a szív és koszorúér betegséget.

Koleszterincsökkentő:
A kálium, és egyes B-vitaminok hatására a paprika csökkenti a koleszterint a vérben. Különösen jó tulajdonsága, hogy a rossz koleszterint a LDL-t csökkenti, amivel hozzájárul a szív jobb működéséhez.

Erős paprika - fájdalom-csillapító:
Fejfájásra, reuma, vagy arthritis fájdalomra egyesek erős paprika kivonatot használnak, hogy csökkentsék a szenvedést. A paprika ereje hat az idegekre, és kikapcsolódik a fájdalom érzet.

Antioxidans:
Mindhárom vitamin együtt van ahhoz, hogy erős támaszt nyújtsanak egymásnak a testben az oxigén szabadgyökök ellen. Az A vitamin a máj működéséhez valamint az immunrendszer munkájához nyújt támogatást.

Felgyorsítja az anyagcserét:
A paprika mindkét formája, de különösen egy kevés erős paprika serkentőleg hat az emésztésre. Ezt a tulajdonságát felhasználhatja az akinek a gyomorműködése és a belek mozgása nem kielégítő. Naponta, bármilyen zöldségfélét fogyasztunk mindenhez tehetünk egy kés hegynyi paprikát. Sőt reggelenként ha gyümölcslével akarjuk serkenteni a gyomor működését, ahhoz is adhatunk egy kevés csípős paprikát, vagy ugyanannyi gyömbért.

Szélhajtó:

Az emésztés felgyorsulása a gyorsabb bél-mozgást eredményezi, ami hozzásegít, hogy a paprika szélhajtó tevékenységet is végezzen.

Elkészítési mód

A paprikát sok féle képpen fogyasztjuk. Nem maradhat ki egyik főzelékből sem. Sőt télire is jut a felfőzött paprikából. De ez csak ízesítésül szolgál. A nyers paprika sokkal értékesebb. Mert megőrzi vitamin tartalmát. Salátának magában, vagy más zöldséggel kitűnő. De a levét is fogyaszthatjuk. Ne feledkezzünk meg arról, hogy az ételre nem korábban, mint 5-10 perccel a levevés előtt tegyük az őrült paprikát. Ezzel nem főzzük el a C-vitamin tartalmát, és érezhetjük a paprika finom izét.

Paradicsom (Lycopersicon esculentum)

A paradicsom az egyik legközkedveltebb zöldségfélénk. Csak azért főzzük, hogy télen is legyen mihez hozzányúlni, ha megkívánjuk egy kicsit a savas ételt. Több fajtája ismeretes, a törpe koraitól az őszi nagy termésű paradicsomig. Színben, ízben is vannak különbözőek, ki-ki megtalálhatja a maga ízlésének megfelelőt. És nem kell rábeszélés ahhoz, hogy igyuk meg a napi adagunkat. Ha meggondoljuk azt, hogy a kóla és a többi szénsavas ital mennyire megcsapolja a testünk ásványtartalmát, amikor itt van annyi páratlan üdítő számunkra.

Tápanyagtartalma:
A paradicsom fogyasztása igen csak elősegíti a szervezet fejlődését és az izmok erősödését. Tartalmának köszönhetően megtisztít és erőt ad. Antioxidáns és rákellenes táplálékunk.

Gyógyhatása:
A paradicsom nemcsak kellemes ízű, de nagyon jó hatással van az egész testre, leginkább a májra. Hatással van a mellékvese működésére, és csökkenti a prosztatarák kifejlődését.

Immunrendszer:
A paradicsomlében sok az A-vitamin, s többek között ennek is köszönhető, hogy serkentőleg hat az immunrendszer működésére. A paradicsomlé hatására hatékonyabb a T sejtek működése a test védelmi erejében.

Gyógyítja a bőrt:
Szintén A-vitamin tartalmának köszönhetjük, hogy rendkívül jól hat a bőrproblémák gyógyításában és a nap által okozott égések csillapításában. Hatékonyan közreműködik továbbá az ibolyántúli sugarak által tett rombolások gyógyításában.

Elősegíti az emésztést:
Említettük már, hogy az emésztés serkentését egy olyan anyag segíti elő, ami megfőzve igencsak veszélyes a kiválasztó szervekre, mert homok vagy kő formájában lerakodik. Kevés mennyiségben azonban és nyersen szinte elengedhetetlen azok számára, akik emésztési zavarokkal küzdenek. A paradicsom is tartalmaz némi oxálsavat, de az emésztés serkentéséhez hozzájárul más savtartalma is. Részt vesz továbbá magában az emésztési folyamatban, a táplálék anyagcserei munkájában.

Felújítja a májat:
Az egyik legjobb tulajdonsága a paradicsomlének, hogy szinte a sír széléről hozza vissza a májat. Ez részben A-vitamin tartalmának köszönhető, vértisztító képességének és még számos hasznos anyagnak, amit tartalmaz.

Méregteleníti a szervezetet:
Káliumtartalmának tulajdoníthatjuk, hogy a paradicsomlé tisztítja a vért, valamint a többi ásványnak, hogy a benne levő mérget is képes eltávolítani. Ebben kitűnően együttműködik a zöldbab lével, bármely vegyi anyag a szervezetből való eltávolításában.

Kitisztítja a sebeket:
A paradicsom nemcsak belsőleg, de külsőleg is hat a test tisztítására. Ha nehezen gyógyuló sebre paradicsom pakolást teszünk, hasonlóan a krumpli-pép pakoláshoz, megtisztítja a sebet és az hamarosan begyógyul.

Gyógyszer az önpusztító betegségekre:
Furcsa táplálékunk a paradicsom. Akinek segít, azt egészségessé teszi, akár a legsúlyosabb önpusztító betegségekkel szemben is. Mindent megad a testnek, hogy elérje a gyógyulást. Ez azonban nem minden embernél van így. Az is megtörténhet, hogy éppen a paradicsom fogyasztása az oka, hogy ismételten fellángol a fájdalom vagy a láz a csuklókban, izületekben. Ezért kell nagyon figyelnünk testünk reagálására, bármely táplálék elfogyasztása után. Van, aki allergiás a paradicsomra, paprikára és kékparadicsomra, akár betegségének okát is keresheti ezekben a növényekben. Ilyenkor nem szabad fogyasztani ezeket, amelyek kiváltják az önpusztító betegségek bármely formáját. A fájdalmat kiváltó ételeket ki kell zárni az étrendből. Ha azonban elérkezik a gyógyulás végső ideje, ismét meg lehet próbálkozni a tilos ételekkel. Az allergiát egy-egy ételre maga a táplálékunk összetétele, főleg a hiányos, nem teljes táplálék a tartósítószer, stb. okozza, az időksorán. Mindenképpen a táplálék felbontásában kell keresnünk az eredeti okot. Később azonban ez a sor bővülhet, különösen az érzékenyebbeknél.

Csökkenti a rák kockázatot:
A paradicsomban található bioflavon a lycopene, ami kimondottan rákellenes anyag a szervezetünkben. Minél több ilyen anyag van bennünk, annál kisebb a kockázat a rákos megbetegedésre. Ez a karotin fajta ugyanis sokkal ellenállóbb a szabad radikálisok ellen, mint a sárgarépa karotinja. Ez különösen a prosztata rák ellen hatékony. A paradicsomban jelen levő A, C és E-vitaminok megvédik a test sejtjeit az oxigén szabadgyökök pusztító munkájától.

Elkészítési mód:
Nyersen fogyasztva kitűnő táplálék salátának vagy szendvicsre. A paradicsom pürét nagyon egyszerű elkészíteni. Még csak centrifugázó sem kell hozzá. Elegendő, ha vágó gépbe tesszük és pürésítjük. Megtörténhet, hogy a héja szelet okoz, ebben az esetben a pépet szűrjük le, lehetőleg műanyag-szűrőn vagy gézen, hogy a savas lé tiszta maradjon. A paradicsom-lét szívesen használjuk, más lé felhígítására, hogy azt elfogadhatóbbá tegyük. Természetesen, aki allergiás a paradicsomra, le kell mondania róla.
Forrás: geocities.com
 

 

Celeb fogyás....

Peller Mariann fogyása
Peller Mariann fogyása


 Gombos Edina fogyása!

Jáksó László fogyása
Jáksó László fogyása!

Pataki Zita fogyása 
Pataki Zita fogyása

Ábel Anita fogyása

Ábel Anita fogyása

Támogass minket

 






G.G. AdminVitaminGoogle PageRank
Copyright © - Minden jog fenntartva. VitaminBank.hu 2007 - 2014. Artemisinin – Egynyári üröm kivonat