Hirdetés


Moksha Cseppek

Moksha Cseppek

Természetes fogyás lemodások nélkül.

 

3 Testőr kapszula

Fogyjon a 3 testőr kapszulával

 

Hidrogén ital


Hidrogén ital a Flavin7-től.

Névnap

Ma 2017. október 19., csütörtök, Nándor napja van. Holnap Vendel és Irén napja lesz.

www.vitaminbank.hu

Ha tetszik az oldal, kérlek helyezd el oldalad forrásában az alábbi kódot. Természetesen nem kötelező. Így fog kinézni: Vitamin

Belépés



Címlap Vitaminok A-vitamin
A-vitamin

Története:
Az A-vitamint 1931-ben fedezték fel, 1947 óta pedig már szintetikus úton is előállítható. A növényeknek köszönhetjük, ők fejlesztették ki, a vírusok, baktériumok, szabad gyökök, gombák és az agresszív anyagok ellen, hogy megvédjék magukat. Egyre több szénatomot vontak ki a környezetből, ezáltal pedig bonyolult karotinmolekulákat hoztak létre. Mivel a szabad gyököknek is számos fajtája fejlődött ki, a növények is kénytelenek voltak egyre több karotint kitalálni. Jelenleg mintegy 500 féle karotin ismert, amit évmilliók alatt fejlesztgettek a növények.
 

Sokat tanulhatunk még a növényektől, akár egy útszéli kórótól is. Érdekes, hogy az emberi sejt protoplazmája nem sokban különbözik az állatokétól, vagy a növényekétől. A lényegi különbség, hogy mi képesek vagyunk változtatni a helyünket és tudatos lények vagyunk.
<<<< Ilyen az A-vitamin mikroszkóp alatt.

A karotinok:
Nézzük meg a növényeket, állatokat! Miért tud olyan szép, erős szőrzetű lenni egy medve, róka, akár idős korában is?

<<<<Ez pedig a béta-karotin.
Mindez a karotinok tökéletes koncentrációjának köszönhető. Az állatok jól tudják, miből és mennyit kell enniük. Sajnos mi emberek ezt nem mondhatjuk el, pedig értelemmel, tudatossággal rendelkezünk. Persze vannak még egészségesen élő emberek, pl. a pakisztáni hunzák, akik a sok sárgabaracknak köszönhetően rengeteg karotint halmoznak fel a testükben. Ezáltal sokkal fiatalabbak maradnak, mert sejtjeik képesek visszaverni a szabad gyökök támadását és akár a 120-150 éves kort is megérik.

Az A-vitamin és a karotin felszívódása:
A karotinok közül mintegy 60 provitaminnak számít, ami az A-vitamin előanyaga. A béta-karotin is ilyen, sajnos csak nehezen és rossz hatásfokkal tudjuk feldolgozni. Mintegy 40%-a hasznosul a bevitt anyagnak, azonban ha hiányoznak az epesók és enzimek, akkor ennél még kevesebb jut a vérbe. Az A-vitamin felvételét akadályozhatja alkoholfogyasztás, kemény fizikai munka, sport, stressz, gyomor- és bélzavarok. Az egészséges bélflórának nagyon fontos szerepe van minden vitamin, ásványi anyag és nyomelem hatékony felvételénél. Másodrészt pedig a kórokozók elleni küzdelemben. A természet csodájának tartom,hogy egy egészséges bélrendszer, akár egy olyan vírust vagy baktériumot is legyőzzön, amit addig az immunrendszer nem ismert. A mai világunkban, ahol a vírusok és baktériumok olyan gyorsan alakulnak át, hogy mire megtaláljuk az ellenszert, már dobhatjuk is ki. Nos ilyen betolakodókat is képesek lennének a bélbaktériumaink semlegesíteni, ha nem tennénk őket tönkre és nem pusztítanánk el mindenféle mesterséges, feldolgozott élelmiszerekkel, vegyszerekkel, mérgekkel. Mire felnőttek leszünk, nagyon sok bélbaktériumot elpusztítunk, a megmaradtak pedig csak kínkeservesen végzik a munkájukat. Így aztán ne is csodálkozzunk, ha a táplálékunk nagy része átfolyik rajtunk, ezt szó szerint értem, mert a hiányzó bélbaktériumok és enzimek munkáját senki sem fogja elvégezni helyettük. Ezt fontos volt mindjárt az elején elmondanom, hogy kettős feladata van a bélbaktériumoknak és nélkülük nagyon nehéz egészségben és hosszan élni. Ezt sose felejtsük el, ha táplálkozásról beszélgetünk! Nem elég a szükséges tápanyagokat magunkhoz venni, gondoskodni kell a feldolgozásukról is!

 
Az A-vitamin hatása:
Serkenti a nyálkatermelést, ezzel állandóan nedvesen tartva a nyálkahártyát. A karotinok pedig az immunrendszerük központját, a csecsemőmirigyet védelmezik. Erre szükség is van, hiszen felnőttkorra még egy kicsit össze is zsugorodik. Viszont megfelelő A-vitaminnal növelhető a mérete, immunrendszerünknek pedig az ereje. A szemnek is A-vitaminra van szüksége, mikor minden egyes fényingernél előállítja a rodopszin látóbíbort. A szexualitásnál nedvesen tartja a nemi szerveket,biztosítja a spermaszámot, nőknél a termékenységet. Csökkenti a rákbetegség kialakulásának esélyét. Használ a csontoknak, fogaknak, bőrnek, hajnak, körömnek és az egészséges vérnek, testsejteknek.

 
Hiánybetegségek:
A-vitamin hiányában elhalnak a nyálkatermelő sejtek, helyettük szaruréteg képződik a gyomorban, a tüdőben, nemi szervekben vagy a bőrön. Ennek következménye az emésztési zavarok, gyomorfájás, gyulladások, bőrkiütések, látási zavarok, sőt még a rák is.

 
Hiánytünetek:
Szempanaszok, száraz bőr, törékeny körmök, hajszálak, terméketlenség, farkasvakság, fertőzések.

 
Napi szükséglet:
Csecsemők     2000NE
Gyermekek     2300-3200NE
Fiatalok     4000NE
Nők     4000NE
Férfiak     5000NE
Terhes nők     5500NE
*megjegyzés* NE:nemzetközi egység

 
A-vitamin források:
Élelmiszer     Mennyiség     Tápérték
Máj     100gramm     26000NE
Sárgarépa     átlagos     9500NE
Paraj     1 adag     7800NE
Sütőtök     1 adag     7100NE
Papaya     1db     5700NE
Káposzta     1 adag     4900NE
Brokkoli     1 adag     4100NE
Sárgadinnye, avokádó, sárgabarack, saláta, spárga, zöldborsó, őszibarack. Innen is látható, mennyi élelmiszerben fedezhető fel az A-vitamin.


Szemünk fénye, az A-vitamin

Már az ókori egyiptomi és görög emberek is felismerték az A-vitamin gyógyító hatását. Használták is az éjszakai látászavarok ellen, de magát az A-vitamint csak 1913-ban sikerült beazonosítani. Több kutató bizonyította azt a tényt, már az 1800-as évektől, hogy a farkasvakság kezelhető csukamájolajjal. Először Paul Karrer írta le az A-vitamin kémiai szerkezetét, amiért 1931-ben Nobel-díjat kapott.

Természetes formájában kétféle módon szokott előfordulni. Állati eredetű retinol (ez a vegyület kémiai neve), vagy növényi formájában karotinoidként, ezt tulajdonképpen előanyagnak is szoktuk hívni. A béta-karotin a legismertebb vegyület a karotinok között: 1 molekulájából, speciális enzim segítségével, kettő molekula A-vitamin képződik.

Az A-vitamin zsírban oldódó vitamin és a májban található meg leginkább felhalmozva. Egy átlagos, egészséges felnőtt szervezet akár 1-2 évre elegendő A-vitamint is képes eltárolni. Persze ez csak akkor van így, ha megfelelően táplálkozunk és nincsenek hiányállapotok, amikor is hozzá kell(ene) nyúlni ezekhez a tartalék raktárakhoz.

Az A-vitamin mérésére és összehasonlítására alkalmas mértékegység a nemzetközi egység (NE=IU). Azonban egy A-vitamin keletkezhet karotinokból is, aminek már eltérő az aktivitása, ezért egy új egységet kellett megalkotni, s ez a retinol ekvivalens lett (RE). Az alábbi táblázatban látható egy összefoglaló és az átváltási segédlet.

1 RE = 1 mg retinol = 6 mg béta-karotin = 12 mg egyéb A-vitamin aktivitású karotinoid = 3,33 NE retinol = 10 NE béta-karotin

RE = retinol ekvivalens
NE = nemzetközi egység (angolul: IU)
1 mg = 0,001 mg

Az A-vitamin sokoldalú feladatot lát el a szervezetünkben.
- A retinol bizonyos fehérjefajtákkal (opszin) fényérzékeny pigmentet alkot a szemben, amit rodopszinnak, közismertebb néven látóbíbornak hívnak.

- A-vitamin hiánya esetében szemünk nehezebben alkalmazkodik a sötétséghez, súlyosabb esetben szürkületi vakság alakulhat ki. Főleg fiatalon, gyermekkorban, a szem szaruhártyája, kötőhártyája is könnyen károsodhat. Ha pedig hosszabb távon is fennáll az A-vitamin hiányállapota, akkor akár teljesen meg is vakulhatunk. Ezért nagyon óvatosan kell kezelni.

Az egészséges testi fejlődéshez elengedhetetlen az A-vitamin. Pontos hatása, szerepe még nem ismert, de A-vitamin hiány esetén fejlődési rendellenességek, visszamaradások fordulhatnak elő. Ezek viszont már bizonyított tények. Előfordultak olyan esetek, mikor a szaglás és ízérzékelés összezavarodott, ezáltal a természetes étvágy érzése és a táplálékfelvétel is a feje tetejére állt.

- Vizsgálatok szerint a csontépítésnél is szerepet játszik az A-vitamin.

- Hiányállapota esetén a bőr- és nyálkahártya káros irányú elváltozása figyelhető meg, ezért nélkülözhetetlen a bőrünk és az emésztőrendszer hámrétegéből. Az A-vitamin hiány hátterében általában a nem megfelelő, egyoldalú táplálkozás a felelős. Sajnos a harmadik világbeli országokban, ahol amúgy is alacsony az életszínvonal, alultápláltak az emberek, nagyon sok gyermek válik vakká. Emellett számos más betegség, szövődmény léphet fel, aminek egyenes következménye a magas halandósági arány. Szakemberek próbálnak ezen enyhíteni, hogy A-vitaminnal dúsítják a kenyeret és cukrot. A retinol egy speciális fehérjéhez kötődve fog a keringésbe jutni a májból. Viszont egy fehérjehiányos állapot esetén elégtelenné válik a szállítása.

A másik véglet sem szerencsés, ha túladagoljuk magunkat A-vitaminnal, mert a többlet, a sejtek anyagcseréjét összezavarhatja. Azonban ehhez igen nagy mennyiségű felvitel szükséges, legalább 2 hétig napi 50.000 NE A-vitamin bevitele. Ez persze egyénenként változó lehet, van aki ennél jóval kisebb mennyiségre érzékeny lesz, másokat pedig ennél jóval nagyobb arányú dózis sem zavar meg. Kutatók szerint naponta 800 mg az ideális, ez 2664 NE. Szerintem a 8-10.000 NE sem sok még, ezt onnan tudom, hogy régóta szedek vitaminkészítményeket és eddig semmi problémám sem volt. Másrészt az OÉTI és egyéb szervek általában jóval kisebb mennyiséget adnak meg, nehogy egy nagyobb mennyiség érzékenyen érintsen 1-2 embert, de ettől általában hosszú távon nem is várhatunk igazán jó eredményeket. Tehát én az RDA (hivatalos hatóságok napi ajánlott beviteli mennyisége) többszörösét javasolom, mert ekkor érhető el igazán hatás. A túlzott óvatossággal ugyan nem lesznek problémáink, mert azt a nagyon kevés minimumot adom meg a testemnek, ami éppen elég az életfunkciók fenntartásához, de nem elég egy gyógyulási folyamat elindításához. A legjobb, ha étrend-kiegészítő szedése előtt kikérjük egy szakember véleményét, különösen terhesség alatt. Amennyiben segítségére lehetek, szívesen adok tanácsot. Jó hír lehet, hogy béta-karotin szedése esetén nem tudjuk túladagolni az A-vitamint, mert csak annyit alakít át a szervezetünk, amennyire szüksége van.


A-vitamin (retinol)

Retinolra van szükség a sejtek osztódásához, növekedéséhez, ezen kívül részt vesz a légző- és emésztőrendszer, a húgyutak, nyálkahártyák és a bőr épségének fenntartásában. A látáshoz is nélkülözhetetlen, ő alakítja át elektromos jelekké a fényt. Ezen kívül a magzati fejlődésben is fontos a szerepe. Hiányában kiszáradhat a bőr és a nyálkahártya, érzékenyebbek leszünk a fertőzésekre és megjelenhet a farkasvakság, amikor is leromlik a gyenge fényben a látásunk. Tartós retinol hiány esetén akár a vakság is bekövetkezhet. A fejlett országokban erre már rájöttek, de a szegény nemzetek soraiban még bizony a vakság egyik fő okzója a retinol hiánya. Pedig elég egyszerűen megelőzhető lenne.

Egy egészséges felnőtt ember napi szükséglete 700 mikrogramm. Terhes nők esetében, mint általában minden gyermeket váró nőnél, eleve nagyobb a tápanyagigény, ezért nekik többre van szükségük, de azért nem szabad túlzásokba esni. Viszonylag sok állati eredetű termékben megtalálható (tojás, máj) a retinol, de vegetáriánusok számára megnyugtató lehet, hogy úgyszintén előfordul a növényeknél is. Leginkább a sárga, narancssárga színű növények bővelkednek béta-karotinban, ami a retinol előanyaga. Mesterségesen is előállítják, majd margarinokat dúsítanak vele. Mondanom sem kell, hogy ez közel sem olyan értékű, mint egy növényi téplálékból származó A-vitamin. Májban található a legtöbb A-vitamin, mindössze 3g elegendő a napi szükséglethez, azonban el kell gondolkozni, mennyire egészséges az állati eredetű retinol.

Senkit sem akarok buzdítani a növényi alapú táplálkozásra, mert ugyan jobb és egészségesebb, de nem szabad hirtelen változtatni étkezési szokásainkon, mert többet árthatunk vele, mint amennyit használ. Mindenben csak a fokozatosság és mértékletesség elvét vallom, hagy tudjon a testünk hozzászokni a másféle táplálékokhoz, hagyjunk neki időt, hogy elkezdhesse az átállást egy másfajta enzim termelésére. Igen, ezt sokan talán elfelejtik, hogy ilyenkor a szervezet megpróbál az új táplálékhoz alkalmazkodni, de ez rövid idő alatt nem fog sikerülni, mert egy bonyolult kémiai és vegyi folyamat eredményeképpen kell megváltoztatnia a jelenlegi termelési szokásait. Ha hagyunk időt, rá fogunk érezni, hogy az eddigi nehezen emészthető félbarna, barna, teljes kiőrlésű kenyeret előbb-utóbb egyre könnyebben és könnyebben dolgozza fel a bélrendszerünk. Eleinte én is nagyon nehéznek éreztem a teljes kiőrlésű kenyeret, furcsa bélmozgásokat tapasztaltam, de egy pár hét elteltével ezek a tünetek elkezdtek csökkenni, majd 4-5 hónap alatt úgy vettem észre, meg is szűntek. Tehát mindenkit türelemre intek, az én szervezetem sem azonnal állt át, kellett hozzá idő, de azóta kicsit meg is változott az életem. Pedig csak a kenyéren változtattam...

Még pár fontos dolgot szeretnék megosztani a béta-karotinról. Nagy mennyiségű fogyasztása sem jelent gondot, csak kicsit sárga lesz tőle a tenyerünk, én is jártam már így, mikor a pigmenthiányomat próbáltam sok-sok karotinnal orvosolni, azután rájöttem, hogy nálam bizony lelki okok miatt alakult ki a vitiligo. Nagyon érdekes, sokszor hajlamosak vagyunk azonnal rávágni egy betegségre, hogy ezért meg azért alakult ki, valójában végig sem gondoljuk a lehetséges okokat. Mint ahogy a hagyományos orvoslás sem veszi számba az emberi test-lélek-szellem hármast, ő csak a testet vizsgálja, nagy hiba. Nagyon fontos antioxidáns anyag, de arra kérek mindenkit, lehetőleg természetes formájában, élelmiszerként jusson hozzá. Általában minnél meghatározóbb, erősebb egy gyümölcs, zöldség színe, annál nagyobb mértékben tartalmaz béta-karotint. Azért óvakodjunk a túlzásoktól, a túl feltűnő élelmiszerektől, mert a festékanyagok és a génmanipuláció sajnos csodákra képes.

 

Celeb fogyás....

Peller Mariann fogyása
Peller Mariann fogyása


 Gombos Edina fogyása!

Jáksó László fogyása
Jáksó László fogyása!

Pataki Zita fogyása 
Pataki Zita fogyása

Ábel Anita fogyása

Ábel Anita fogyása

Támogass minket

 






G.G. AdminVitaminGoogle PageRank
Copyright © - Minden jog fenntartva. VitaminBank.hu 2007 - 2014. Artemisinin – Egynyári üröm kivonat